مردی که فیلم های سینمایی را نقاشی می کرد

به گزارش وبلاگ سال آرامش، اکبر شیرافکن 56 سال دارد. از نوجوانی با هنر نقاشی آشنا شده و همزمان کار در کارگاه رحمت علی زاده را آغاز نموده است. یکی از مهم ترین مسئولیت های علی زاده طراحی پوسترها و بنرهای فیلم های سینمایی بوده که بر سردر سینما نصب می شد.

مردی که فیلم های سینمایی را نقاشی می کرد

وبلاگ سال آرامش-رقیه مرکدی: شیرافکن به مرور زمان این حرفه را فراگرفته و در کمتر از چند سال خود به استادی تبدیل می گردد به گونه ای که مسئولیت طراحی پوسترهای فیلم هایی چون کانی مانگا، اسکادران عشق، خانه ای روی آب و قرمز را به عهده وی می گذارند. از این شهروند ساکن محله 17 شهریور، بهمن سال 91 در مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به عنوان نقاش پیشکسوت سردر سینماها قدردانی شد. با این هنرمند به گفت وگو می نشینیم.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

یادگیری حرفه

دهه 40، پسری 15 ساله بود که به همراه خانواده اش وارد تهران می گردد. در نزدیکی خانه شان کارگاه تبلیغاتی علی زاده قرار داشت. تماشای کارهای استاد باعث می گردد که شیرافکن به نقاشی علاقه مند گردد. به همین علت به مرور زمان ترکیب رنگ ها، چگونگی استفاده از قلم ها و دادن طرح برای پوستر فیلم های سردر سینماها را یاد می گیرد. نخستین طرح را در فیلم تایتان اوایل دهه 50 می زند. او می گوید: نقاشی کاری بود که دوست داشتم و وقتی مسئولیت طراحی پوسترهای فیلم ها را به عهده گرفتم علاقه ام به این حرفه بیشتر شد.

طراحی در کارگاه

به مرور زمان اکبر شیرافکن خود به استادی جوان تبدیل می گردد و مسئولیت کارها را به عهده می گیرد. او برای طراحی پوسترها، در ابتدا چند نما از فیلم را تهیه و بر اساس آنها آغاز به طراحی روی پارچه می نماید. خودش می گوید: اوایل تجهیزات نبود، پارچه های 3 متری را روی دیوار می زدیم و بعد آغاز به طراحی می کردیم اما بعدها با آمدن اُپِک کار کمی راحت تر شد. چون در سال های ابتدایی مجبور بودیم طرح را به 4 قسمت تقسیم نموده و سپس روی پارچه پیاده کنیم اما با آمدن اپک به علت نشان دادن عکس در ابعاد بزرگ، تنها روی داربست رفته و آغاز به نقاشی می کردیم.

شیرافکن هنوز هم اپک خود را در گوشه ای از یک مغازه جای داده تا یاد گذشته را برایش تداعی کند. او این دستگاه را در دهه 50 قسطی و به قیمت 3 هزار و 500 تومان خریداری کرد.

کار پشت کار

دوران جوانی برای شیرافکن اوج کاری است، در این دوره با کارگردانان بسیاری آشنا و مسئولیت نقاشی فیلم های آنها را به عهده می گیرد. به گونه ای که شاید هفته ها به خانه اش سر نمی زد. می گوید: آن دوران کار کردن راحت نبود. باید برای هر سردر سینما نقاشی می کشیدیم، آن هم با دست. بین سینماها رقابت زیادی وجود داشت و مجبور بودیم شبانه روز قلم و رنگ در دست داشته باشیم تا سفارش ها به موقع آماده گردد. وقتی هم از شهرستان ها سفارش می گرفتیم کارمان دوچندان می شد.

در آن دوران کارگردانان و سینماداران خود می دانستند که برای سفارش باید یک ماه جلوتر پوسترها را سفارش دهند تا زمان اکران فیلم آماده گردد اما با تکنولوژی فعلی در یک ساعت ده ها پوستر آماده می گردد. این هنرمند می گوید: تماشای سردرهای سینماهای گذشته حس دیگری داشت، بوی رنگ و زندگی را می توانستی در آنها حس کنی. اما امروز با ورود صنعت چاپ روی یک نایلون نقاشی چاپ می نمایند و تمام...

رنگ هایی برای تهران وشهرستان ها

فیلم فرار از جهنم سبز تا اسکادران عشق، حامی، کانی مانگا، پادزهر و حتی قرمز. طرح های او برای شهرستان ها و تهران متفاوت بود و در بیشتر نقش هایش بیشتر رنگ قهوه ای دیده می گردد. خودش می گوید: از ترکیب نارنجی و سبز، رنگ های قهوه ای و شکلاتی را درست می کردم چون این رنگ ها را مردم بیشتر دوست داشته و بیشتر به چشم می آید. بعلاوه برای تهران از رنگ ها و طرح های آرام بخش استفاده می شد اما در شهرستان ها برای ایجاد هیجان رنگ های تند را به کار می بردیم.

طرحی بر دیوار

نقاش محله 17 شهریور، این روزها حس و حال خوشی ندارد. بر اثر افتادن از پشت بام در کودکی و لختگی خون در سر، این روزها بالا رفتن از نردبان برایش سخت شده است اما همچنان با علاقه در دفتر تبلیغاتی یکی از دوستانش فعالیت می نماید. به عنوان مثال نقاشی از تمثال شهدا نمونه ای از طرح هایش به شمار می آید. او با لبخندی ادامه می دهد: شیرافکن هنوز شیرافکن است. تا چند وقت پیش بخشی از دیوار مجتمع محل کارم بدون رنگ رها شده بود، به صاحب پاساژ پیشنهاد دادم که آن را نقاشی کنیم تا دیگر جای پا روی آن نباشد، او هم قبول کرد و در کمتر از یک هفته پایین کار را خودم و بالا را شاگردانم نقاشی کردند. حالا دیوار نقش دیگری به خود گرفته است.

71 سال فراوری فیلم ایلیا نقاش جوان به کارگردانی ابوالحسن داودی بود. داودی موضوع داستان را از زندگی شیرافکن گرفته بود و حتی بعضی از صحنه های نمایش را در کارگاه وی به مدت 3 ماه فیلمبرداری کرد.

91 سالی است که در آن و طی مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر از 3 نقاش پیشکسوت سینماهای کشور قدردانی شد که اکبر شیرافکن یکی از این 3 نفر بود.

----

*منتشر شده در وبلاگ سال آرامش محله منطقه 18 در تاریخ 1393/02/21

منبع: همشهری آنلاین

به "مردی که فیلم های سینمایی را نقاشی می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردی که فیلم های سینمایی را نقاشی می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید