مسائل اساسی جامعه باید در برنامه های درسی مد نظر قرار گیرد

به گزارش وبلاگ سال آرامش، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم توجه به مسائل اساسی جامعه در برنامه های درسی تأکید کرد.

مسائل اساسی جامعه باید در برنامه های درسی مد نظر قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی، با حضور رئیس، معاونین و مدیران این سازمان برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه، سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان به یادآوری مصوبات جلسه قبل پرداخت و گفت: ادامه فرایند تحولی و تاکید بر این مسئله احتیاجمند تمرکز بر اشاعه برنامه های درسی موجود به معلمان است و قرار شد که ساختار اجرایی در این راستا، بیشتر بر انتقال دانش قرار گیرد تا بتوانیم از بستر شبکه های موجود چون شاد استفاده کنیم.

ضرورت توجه به مسائل اساسی جامعه در برنامه های درسی

در ادامه این جلسه حسن ملکی ریاست سازمان، ضمن ابراز تشکر و قدردانی از اقدامات صورت گرفته به وسیله همکاران سازمان پژوهش، گفت: همانطور که می دانید، کار خوب منوط به مد نظر قرار دادن، زمان است زیرا اثر و کار خوب با زمان انجام آن، معنا پیدا می نماید به این معنا که اگر یک کار عالی را پس از زمان آن انجام دهیم، گره گشا نخواهد بود لذا ضروری است که همکاران بر مسئله زمان تاکید داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسائل اساسی متعددی هم اکنون در جامعه ما وجود دارد، که برنامه های درسی ما باید، در همین ایام به آنها توجه نمایند. به عنوان مثال موضوع پیری جمعیت باید در مرکز توجه قرار گیرد زیرا این موضوع از نظر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... برای جامعه ما بد است. اگر چه افراد پیر در هر جامعه ای بسیار مفید و محترم هستند اما جامعه پیر مساله ساز است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید نمود: یکی از مهمترین دلایل این مشکل، موانعی است که بر سر راه ازدواج جوانان واقع شده است و باعث عدم رغبت افراد برای تشکیل خانواده و فرزند آوری شده است لذا ما باید بدانیم که وظیفه سازمان پژوهش در قبال این موضوع چیست؟ و در این راستا فکر کنیم.

ملکی خاطر نشان کرد: امروز که راهنماهای برنامه درسی با مدیریت جهادی در دست اجراست، یک سوال نیز در کنار سایر سوالات، باید مد نظر قرار گیرد، و آن این است که مسائل اساسی جامعه تا چه میزان در این کار تجلی پیدا نموده است؟

وی ادامه داد: بدیهی است که مسائل اساسی در جامعه ما، متعدد است لذا ما در پی این نیستیم که تمام آنها را پوشش دهیم اما عمده ترین آنها باید مد نظر قرار گیرد. مساله جمعیت بسیار مهم است و مجلس نیز مصوباتی در راستای آن داشته است البته از یکسال قبل من به علت دغدغه شخصی، بر روی این بخش تاکید داشتم. معتقدم که ما باید یاری کنیم که دانش آموزان امروز که پدران و مادر فردا هستند، نسبت به تشکیل خانواده رغبت پیدا نمایند.

ضرورت تشکیل کارگروهی در مورد تقویت فرهنگ مقاومت، استکبارستیزی و ...

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعلام کرد: مساله استکبارستیزی، اسناد لانه جاسوسی، و تقویت فرهنگ مقاومت در دانش آموزان از دیگر مباحثی است که باید به آن توجه کرد. به نظر می رسد که تشکیل کارگروهی در این راستا ضروری است و باید جمعی درباره این مباحث فکر نمایند تا یک برنامه درسی استکبارستیزی بر پایه اسناد لانه جاسوسی تهیه گردد.

ملکی ادامه داد: تا امروز در این رابطه حرکتی نظام مند نداشته ایم و عموما کارها پراکنده بوده البته این اقدامات نیز کار بزرگی است اما ضروری به نظر می رسد که نگاهی نظام مند برای تدوین برنامه درسی استکبارستیزی بر پایه اسناد لانه جاسوسی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در این راستا باید توجه داشته باشیم، مسائل اساسی به مباحثی گفته می گردد که تمام جامعه را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تحت تاثیر قرار می دهد زیرا موضوعاتی ریشه دار هستند، بنابراین عدم توجه به این مباحث در برنامه های درسی، باعث می گردد که مجبور به کار مجدد و عملا وصله زدن، در کار شویم.

لزوم اجرای الگویی برای ارتباط با سایر ارگان ها و بخش های پژوهشی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بر لزوم اجرای الگویی برای ارتباط با سایر ارگان ها و بخش های پژوهشی تاکید نمود و گفت: باید به این مساله فکر کنیم که سازمان برای ارتباط با دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی، احتیاج به چه نوع مدل و الگویی دارد لذا ضروری است که با یاری همکاران در این راستا نیز به یک نتیجه گیری مدون دست پیدا کنیم.فکر می کنم که در قدم اول همکاری و همراهی با دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ضروری است، جلساتی نظام مند داشته باشیم زیرا برنامه های درسی ما را این دانشگاه ها باید تدریس نمایند لذا ضروری است که ما سوالات بنیادی را، در این بخش مطرح کنیم زیرا در غیر این صورت معلمانی بی خبر از اهداف ما تربیت می شوند و ما بدون درک درست از خواسته آنان کار انجام می دهیم.

احصاء مسائل اساسی جامعه

معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل تالیف کتاب های آموزش عمومی و مبه وسیلهه نظری نیز در ادامه جلسه، گفت: احصاء مسائل اساسی جامعه امر مهمی است و ما در این راستا جلساتی نیز داشته ایم.

وی اضافه کرد: ما جلساتی با وزارت نیرو داشتیم که بتوانیم به بحران آب بپردازیم و یا جلساتی با وزارت نفت در راستای مصرف انرژی داشتیم زیرا طبق گزارشات آنها، ما شرایط خوبی در عرصه مصرف انرژی نداشتیم. در راستای مباحثی که مطرح فرمودید نیز جلساتی داشتیم و حتی مطرح شد که باید برای برنامه معینی در راستای تقویت فرهنگ مقاومت از ابتدایی تا سال های مبه وسیلهه دوم داشته باشیم. بر همین اساس، بنا شد که کارگروهی تشکیل گردد که بتوانیم اعضای کمیته را برای تقویت فرهنگ مقاومت و استکبار ستیزی، هماهنگ کنیم.

افشار بهمنی، مدیرکل دفتر فنی وحرفه ای و کاردانش نیز اعلام کرد: تا به امروز اقداماتی در مورد الگوی تعاملی با دانشگاه فرهنگیان، و در راستای همسوسازی برنامه های درسی دانشگاه با برنامه هایی که در وزارت آموزش دنبال می کنیم، صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: بعد دوم در این بخش نیز توجه به صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان است. بحث سوم مشارکت نمایندگان دانشگاه و کمیسیون های تخصصی است. مبحث دیگر نیز همسو سازی پژوهش ها، خاتمه نامه ها و رساله های دانشگاهی، با آن چیزی است که ما احتیاج داریم. بحث آخر نیز مشارکت این دانشگاه در توانمند سازی معلمان است که باید مد نظر قرار گیرد.

حضور 105 کشور در جشنواره بین المللی فیلم رشد

محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان نیز اعلام کرد: مسئله اینجاست که ما گاهی، بعضی از اقدامات نظیر افزایش جمعیت را، بزرگ و کلان می بینیم، و به همین دلیل اندکی کار، دچار مشکل می گردد لذا ضروری است که این موضوعات در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دیده گردد تا امکان آغاز کار فراهم گردد.

وی اضافه کرد: بدیهی است که این مباحث مربوط به تمام ارگان هاست لذا اگر ما زبان کار را بلد باشیم، می توانیم از یاری سایر بخش ها نیز استفاده کنیم. در این راستا، رمزینه های سریع پاسخ، یکی از اقداماتی است که می توانیم از آن استفاده کنیم و وارد عمل شویم.

محمدی خاطر نشان کرد: بحث های اجتماعی و نکات مهم، از جمله مباحثی است که در صورت صحبت و ارتباط مناسب، امکان تعامل با سایر بخش ها را نیز، فراهم می نماید لذا ضروری است که روی ارتباطات نیز کار کنیم و در فاز نخست بر روی رمزینه ها تمرکز داشته باشیم.

20 آذر؛ افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم رشد

وی گفت: به لطف خداوند جشنواره بین المللی فیلم رشد 20 آذرماه افتتاح خواهد شد و تا 26 نیز ادامه خواهد داشت. در جشنواره این دوره حضور 105 کشور خارجی را شاهد خواهیم بود که محتوای خوبی را نیز به لحاظ کمی و کیفی رقم زده است.

لزوم توجه به پژوهش های بین المللی

روح الله رضاعلی، مشاور اجرایی سازمان نیز در ادامه جلسه اعلام کرد: در راستای بهبود فرایند کار، ضروری است که حوزه های 11 گانه ما، فعال باشد لذا نباید صرفا کار، به فراوری راهنمای درسی این موضوعات مختومه گردد.

او اضافه کرد: در این راستا شاید لازم باشد که مباحث متعدد در این حوزه ها مجددا مورد توجه قرار گیرد و تکالیفی را برای آن معین کنیم البته در این راستا، دو اقدام برای موضوع افزایش جمعیت صورت گرفته است و ما کارهایی انجام داده ایم اما این امر احتیاجمند تداوم است. بعلاوه ضروری است که به پژوهش های بین المللی نیز توجه کنیم تا بدانیم که اساسا جهان با این مبحث چگونه برخورد نموده است.

ملکی در ادامه جلسه گفت: ما باید هر نقطه ای که دشمن قصد نفوذ و لطمه به کشور را دارد، مد نظر قرار دهیم زیرا اگر مبحث استکبار ستیزی را در مرکز توجه قرار ندهیم، معلوم نیست که چه بر سر نسل آینده ما خواهد آمد لذا اهمیت این کارگروه کاملا معین است اما ضروری است که سرعت عمل نیز داشته باشیم. در این راستا باید نگاهی نظام مند داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از برگزاری جشنواره کتاب رشد، اعلام کرد: جشنواره کتاب رشد جای تشکر و تقدیر داشت زیرا نسبت به سال قبل کیفیت کار بهتر بود، و امیدواریم که در سال های آینده کار بهتر نیز گردد. ضمن اینکه شاید بهتر باشد که در سال آینده جشنواره کتاب و عکس رشد را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

الگوی چند تالیفی در فراوری بسته های تربیت و یادگیری نقد و آنالیز شد

در ادامه این جلسه علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری به ارائه گزارشی از الگوی چند تالیفی در فراوری بسته های تربیت و یادگیری پرداخت و گفت: در این راستا تمام تجارب گذشته جمع آوری شده و اهداف بر مبنای آن از طرح و راهنمای عمل کاملا معین شد.

وی اضافه کرد: یکی از الزامات قانونی سند ملی و احتیاجهای متعدد دانش آموزان در سراسر کشور و یاری به استقرار عدالت آموزشی و ظرفیت های موجود در عرصه تعلیم و تربیت و افزایش کمیت و کیفیت منابع آموزشی از جمله دلایل شکل گرفتن این الگو است. کاهش تمرکز از کتاب درسی و تمرکز بر عرصه های چند تالیفی از دیگر اهداف این اقدام است.

در ادامه حاضران در جلسه، به آنالیز الگوی ارائه شده پرداختند و نکات مختلف آن زیر ذره بین نقد نهاده شد.

ملکی نیز ضمن تشکر از کار صورت گرفته، در جمع بندی مباحث مطرح شده، اعلام کرد: پیشنهاد من این است که تیمی که زحمت این کار را کشیده اند، به صحبت هایی مفید این جلسه توجه نمایند زیرا اگر بتوانیم از مباحث به درستی بهره مند شویم، کار پخته خواهد شد. نکته دیگر این است که واژه چند تالیفی در برنامه درسی ملی آمده است و ما در حقیقت در پی چند بسته ای هستیم.

وی ادامه داد: ما در طول چند سال گذشته و درون سازمان پژوهش، حرکت هایی برای چند تالیفی داشته ایم اما کار به خاتمه نرسیده است زیرا احساس شده که موانعی در این راستا وجود دارد لذا ضرروی است با موانع بجنگیم و در این راستا شجاعت و جسارت داشته باشیم تا بتوانیم این کار را به خاتمه برسانیم. در این راستا ضروری است که دو تن از همکاران به تحلیلی پاتولوژیک و آسیب شناسانه درباره این مسئله ارائه نمایند تا بدانیم که دقیقا ریشه این امر در چیست؟ و سپس الگوی موجود را با آن تحلیل تطبیق دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توضیح داد: اگر بنا باشد این کار را تغییر دهیم اما کارهای دیگر را تغییر ندهیم، پیروز نخواهیم شد. در این راستا باید سیستم فراوری و توزیع همزمان تغییر نمایند زیرا در غیر اینصورت سوالات بسیاری بی پاسخ باقی خواهد ماند.

ملکی خاطر نشان کرد: من معتقدم که جایگزینی بسته به جای کتاب باید به تدریج رخ دهد و حرکت یکباره باعث شکست خواهد شد لذا احتیاجمند یک سیستم مدیریتی نیز هستیم. برای پاسخ به این سیستم تدریج باید در این نظام نامه فکر کنیم.

وی اضافه کرد: ضروری است که این طرح در شورای هماهنگی علمی نیز مطرح گردد تا اگر موردی نیز از نگاه آنان وجود داشت، رفع گردد و شکل کاملتری را به دست آوریم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مسائل اساسی جامعه باید در برنامه های درسی مد نظر قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل اساسی جامعه باید در برنامه های درسی مد نظر قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید