طرح برگزیده جشنواره خوارزمی؛ پی سی آر قابل استفاده برای همه بیماری های ویروسی

به گزارش وبلاگ سال آرامش، برگزیده بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی گفت: با توسعه روش مبتنی بر فناوری نانو، روشی را ارائه کردم که از پی سی آر معمولی می توان برای تشخیص همه بیماری های ویروسی استفاده کرد.

طرح برگزیده جشنواره خوارزمی؛ پی سی آر قابل استفاده برای همه بیماری های ویروسی

عباس کرمی، فارغ التحصیل مقطع دکترا در رشته شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینا و برگزیده بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت وبلاگ سال آرامش درباره طرح خود گفت: این طرح در بخش نوآوری مقام سوم را کسب نموده و برای توسعه روش پی سی آر معمولی برای تشخیص بیماری های ویروسی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: با توجه به همه گیری کووید-19 این طرح برای ویروس کرونا اجرا شده، اما قابلیت تشخیص دیگر بیماری های ویروسی را نیز دارد. این روش بسیار ساده و مقرون به صرفه است.

محقق ایرانی که برگزیده در حوزه توسعه روش مبتنی بر فناوری نانو است، گفت: یک دسته نو از نانوذرات طلا به منظور توسعه تکنیک PCR معمولی (Conventional PCR) برای تشخیص بیماری های ویروسی ارائه شده است. این طرح منجر به ارائه یک روش رنگ سنجی نو حساس و مقرون به صرفه برای تشخیص بیماری های ویروسی شده است.

کرمی در خاتمه گفت: از مزایای این روش این است که تنها ابزار لازم برای کاربرد یک ترموسایکلر ساده است که نمونه های داخلی آن یافت می گردد؛ بعلاوه قابلیت اجرا در مقیاس وسیع برای غربالگری است. ابزار اصلی آن چند سالی است در ایران فراوری می گردد و در واقع دستگاه ترموسایکلر کاربرد های روتین و زیادی دارد و در بیشتر آزمایشگاه ها موجود است، اما این روش از لحاظ اصول پایه مانند روش real time PCR است که به عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص مولکولی ویروس ها شناخته می گردد. با این تفاوت که احتیاج به ابزار گرانقیمت و پیچیده ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "طرح برگزیده جشنواره خوارزمی؛ پی سی آر قابل استفاده برای همه بیماری های ویروسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح برگزیده جشنواره خوارزمی؛ پی سی آر قابل استفاده برای همه بیماری های ویروسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید