برقی که می سوزد و پولی که دود می گردد

به گزارش وبلاگ سال آرامش، 396 میلیارد تومان گازوئیل، سالانه خوراک معادن شهرستان نهبندان می گردد، سرمایه هایی که در نبود برق پایدار دود می شوند و به هوا می روند.

برقی که می سوزد و پولی که دود می گردد

شهرستان نهبندان با ذخیره قطعی 118 میلیون تن یکی از منطقه ها معدنی کشور به شمار می رود و وجود معادن طلا، گرانیت، آهن، سیلیس و منیزیت این منطقه را به عسلویه معدنی شرق کشور معروف نموده است.

146 معدن دارای پروانه بهره برداری در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد بیش از 80 معدن هم اکنون فعال است.

معادنی که در نبود زیرساخت برق پایدار، به ناچار به مصرف گازوئیل عادت نموده اند و سالانه 12 میلیون لیتر سوخت مصرف می نمایند.

هزینه مصرف ماهانه 33 میلیارد تومانی گازوئیل روی دست معدن کاران

معادن فعال نهبندان هم اکنون از نبود برق صنعتی و پایدار رنج می برند و از این رو احتیاج این شهرستان به ایجاد زیرساخت ها برای حوزه معدن امری لازم است؛ هر چند تا به امروز در زمینه تأمین برق معادن مشکلاتی وجود داشته است، اما مسئولان دست به کار شده اند تا با همتی مضاعف این مشکل را برطرف نمایند.

این بار قرار است با ایجاد یک پست 400 کیلوولت احتیاج برقی معادن نهبندان فراهم و یکی از دغدغه های اصلی معدن داران برای فراوری برطرف شود.

آن طور که رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان می گوید از 146 واحد معدنی نهبندان 64 واحد معدنی هیچ فعالیتی نداشته و در گذشته به دلایل مختلف تعطیل شده اند و هرچند دلایل زیادی داشته، اما عمده علت تعطیلی آن ها به نبود زیرساخت ها بر می شود که این موضوع بر افزایش هزینه های فراوری تاثیر بسزایی گذاشته است.

روشندل اضافه می نماید: تقریباً همه واحد های معدنی فعال برای تأمین برق خود از ژنراتور های دیزلی استفاده می نمایند که این موضوع علاوه بر تأثیری که بر افزایش هزینه ها می گذارد هزینه های جانبی برای نگهداری دستگاه های معدنی هم تأثیر گذار است و از این رو اگر برق به وسیله شبکه سراسری به معادن برسد این هزینه ها تا حد زیادی کاهش می یابد.

او بیان می نماید: در صورتی که برق از شبکه سراسری کشور به معادن نهبندان برسد با فعال شدن معادن تعطیل، برای بیش از 2 هزار شغل نو و پایدار در معادن نهبندان ایجاد می شود.

احداث پست 400 کیلوولت تا 3 سال آینده

11 تیر سال جاری بود که نیکزاد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در سفر به شهرستان نهبندان از احداث پست 400 کیلو ولت برای تأمین برق معادن این منطقه اطلاع داد.

اعلام این خبر بارقه ای از امید را در دل معدن کاران و سرمایه گذاران ایجاد کرد تا از رنج تعطیلی معادن و بیکاری کارگران رهایی یابند و چراغ معادن دوباره روشن شود.

مدیر جنوب خراسان شرکت برق منطقه ای در همین رابطه می گوید: بعد از به روزرسانی سند توسعه نهبندان، پیشنهادی مبنی بر ایجاد یک پست برق 400 کیلوولت در نهبندان را ارائه کردیم که مصوب شده و مقرر شد تا ایمیدرو، شرکت برق منطقه ای خراسان جنوبی، استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک های صنعتی این کار را با انعقاد یک تفاهم نامه انجام دهند.

ابراهیم آبادی اضافه می نماید: اعتبار اولیه این پست 250 میلیارد تومان است که در این تفاهم نامه گنجانده شده است.

به گفته ابراهیم آبادی عملیات ساخت پست 400 کیلو ولت در هفته دولت آغاز شده است و کار احداث این پست چیزی بین 2 تا 3 سال طول می کشد.

مدیر جنوب خراسان شرکت برق منطقه ای در خصوص تأمین تجهیزات مورد احتیاج این پست هم اینگونه می گوید: بعضی از تجهیزات این پست را تأمین نموده ایم و بعضی دیگر مثل ترانس های قدرت هم در حال پیگیری برای تهیه است و به مرور تأمین می شود.

بیشتر بخوانید

  • نبود برق نان کارگران معادن نهبندان را آجر کرد
  • توسعه صنایع معدنی، اولویت سرمایه گذاری در شهرستان نهبندان

  • پیشرفت 73 درصدی برق رسانی به معادن شاهکوه نهبندان

ابراهیم آبادی بعلاوه بر این نکته تأکید دارد که با احداث این پست، ظرفیت فراوری برق در شهرستان نهبندان تا 15 برابر افزایش می یابد.

بهره برداری از پست 132 کیلوولت شاهکوه در نیمه نخست 1402

بخش دیگری از کار برق رسانی به معادن شاهکوه، احداث پست 132 کیلوولت و خط انتقال برق از نهبندان به شاهکوه است که مدیر جنوب خراسان شرکت برق منطقه ای در این خصوص هم اینگونه شرح می دهد: عملیات اجرایی پست 132 کیلوولت شاهکوه با اعتبار بیش از 70 میلیارد تومان از پارسال در دو مرحله آغاز شد و قبل از این تفاهم نامه ای بین استانداری و شرکت برق منطقه ای و ایمیدرو منعقد شد که قرار شد ایمیدرو خط انتقال برق از نهبندان تا شاهکوه را به طول 65 کیلومتر اجرا کند و پست انتهایی و توسعه پست نهبندان را شرکت برق منطقه ای خراسان انجام دهد.

ابراهیم آبادی ادامه می دهد: برای ایجاد پست 132 کیلوولت شاهکوه زمینی در مرکز ثقل بار در منطقه شاهکوه در نظر گرفته شده و کار آن نیز آغاز شده که پیشرفت کار نسبتاً خوب بوده است و پیش بینی می شود تا با پیگیری هایی که انجام می شود تا خاتمه نیمه نخست سال آینده به اتمام برسد.

هزینه کرد سالانه 396 میلیارد تومان برای گازوئیل در بخش معدن

فرماندار نهبندان هم زاویه ای دیگر مصرف انرژی در معادن نهبندان را برای خبرنگار ما باز نموده و می گوید: 82 معدن، 22 واحد صنعتی و 7 واحد فرآوری فعال در نهبندان وجود دارد که برق مصرفی 52 معدن به صورت مستقیم به وسیله ژنراتور های دیزلی و با سوختن گازوئیل تأمین می شود.

ایروانی تصریح می نماید: این معادن ماهانه یک میلیون لیتر گازوئیل مصرف می نمایند که اگر به نرخ فوب خلیج فارس حساب کنیم چیزی حدود 33 میلیارد تومان در هر ماه است و می توان گفت که معادن نهبندان سالانه معادل 396 میلیارد تومان فقط گازوئیل مصرف می نمایند و اگر زیرساخت برق معادن فراهم شود این رقم تقریباً به صفر می رسد.

او بر این نکته تأکید دارد که ایجاد پست برق قوی برای بخش صنعت و معدن نهبندان بسیار لازم است.

فرماندار نهبندان می گوید: احتیاج کنونی مصرف برق شهرستان در بخش صنعت و معدن چیزی معادل 170 مگاوات آمپر بوده و هم اکنون توان فراوری چنین ظرفیت برقی در نهبندان وجود ندارد و با توجه به رشد صنایع و معادن این شهرستان باید به سمتی برویم که ظرفیت بیشتری برای مصرف برق ایجاد کنیم.

ایروانی ادامه می دهد: ایجاد پست 400 کیلوولت در نهبندان به ما این اطمینان را می دهد تا نگرانی برای تأمین برق در آینده نداشته باشیم و از سوی دیگر افت ولتاژ در زمان پیک مصرف به حداقل برسد.

فرماندار نهبندان در خصوص پیشرفت اجرای خط انتقال برق از نهبندان به شاهکوه هم اظهار می نماید: برای این امر 183 دکل در نظر گرفته شد که تا کنون 73 درصد از این دکل ها نصب شده و بقیه هم با تأکید هایی که شده است به زودی نصب می شوند.

عسلویه معدنی شرق کشور در انتظار روز های خوش

شهرستان نهبندان سرزمین معادن راهبردی آهن، طلا، گرانیت و منیزیت است و 50 درصد معادن خراسان جنوبی را در خود جای داده است.

شهرستانی که با ذخیره قطعی 118 میلیون تن از آن به عسلویه معدنی شرق کشور یاد می شود، اما نبود زیرساخت برق، گرد تعطیلی را بر بیش از 30 درصد معادن آن نشانده است.

معدن کارانی که در نبود زیرساخت حیاتی برق مجبورند میلیارد ها تومان را صرف تأمین برق به وسیله گازوئیل نمایند و به سختی چراغ استخراج را روشن نگه دارند.

پس از سال ها انتظار، برق رسانی به معادن نهبندان بالاخره کلید خورده است و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت برق منطقه ای پای کار آمده اند تا در یک دوره زمانی سه ساله، برق را به معادن این شهرستان برسانند.

با وجود پیگیری ها و تأکیداتی که بر تسریع در روند اجرای برق رسانی به بخش معادن و بعلاوه صنایع نهبندان وجود دارد حال چشم امید فعالان این حوزه به همت مسئولان برای تحقق آن است.

گزارش از کاظم حیدری

وبلاگ سال آرامش خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "برقی که می سوزد و پولی که دود می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برقی که می سوزد و پولی که دود می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید