وقتی یک مساوی 70 میلیون می گردد!، مهار خورشید روی زمین

به گزارش وبلاگ سال آرامش، دیجیاتو نوشت: دانشمندان آمریکایی پس از چند ماه، دوباره پیروز شدند از واکنش همجوشی هسته ای به خالص انرژی مثبت دست پیدا نمایند.

وقتی یک مساوی 70 میلیون می گردد!، مهار خورشید روی زمین

پژوهشگران آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور که پیش تر در ماه آذر پیروز به دریافت انرژی مثبت از همجوشی هسته ای شده بودند، یک بار دیگر در تاریخ 30 ژوئیه (8 مردادماه) این پیروزیت را تکرار نمودند و این بار انرژی مثبت بالاتری نسبت به آزمایش قبلی فراوری کردند. البته نتایج نهایی این آزمایش هنوز در دست تحلیل قرار گرفته است و منتشر نشده است.

همجوشی هسته ای شامل برخورد عناصر نور ازجمله هیدروژن به یکدیگر است که عناصر سنگین تری را به وجود می آورد و در طی همین فرایند انرژی بزرگی آزاد می گردد. این سازوکار که در خورشید و دیگر ستاره ها رخ می دهد و باعث فراوری گرما و نور در آن ها می گردد، یکی از برترین روش ها برای فراوری انرژی پایدار به شمار میرود.

آزمایش همجوشی هسته ای قبلی آزمایشکاه لارنس لیورمور چگونه بود؟

آزمایشگاه لارنس لیورمور اولین بار در آذرماه با استفاده از لیزر به خالص انرژی مثبت در همجوشی هسته ای دست یافت. آن آزمایش با فراوری 3.15 مگاژول انرژی خروجی از 2.05 مگاژول انرژی ورودی، پیروز شد به دستاوردی موسوم به احتراق همجوشی برسد.

به عبارت ساده تر، انرژی فراوریشده در خاتمه این واکنش، بیشتر از انرژی مورد استفاده در لیزر همجوشی بود. وزارت انرژی آمریکا این پیروزیت را به عنوان یک دستاورد علمی بزرگ معرفی کرد که دانشمندان دهه ها مشغول کار روی آن بوده اند. در گذشته گفته شده بود که این پیروزیت می تواند مسیر پیشرفت های بیشتر و فراوری انرژی پاک را هموار کند.

انرژی همجوشی به طور خاص برای فراوری برق پاک کاربرد دارد. این واکنش هیچ نوع گاز گلخانه ای یا زباله رادیواکتیو فراوری نمی نماید. یک کیلوگرم سوخت همجوشی که از اشکال سنگین هیدروژن نظیر دوتریوم و تریتیوم تشکیل شده است، به مقدار 10 میلیون کیلوگرم سوخت فسیلی انرژی فراهم می نماید. ولی حدود 70 سال طول کشیده است تا بتوانیم به چنین نقطه ای برسیم.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "وقتی یک مساوی 70 میلیون می گردد!، مهار خورشید روی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی یک مساوی 70 میلیون می گردد!، مهار خورشید روی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید