گزارش شرایط گردشگری ارائه شده به کمیسیون اقتصادی مجلس

به گزارش وبلاگ سال آرامش، روز سیزدهم مردادماه 99 ولی تیموری معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارائه گزارش صورت شرایط گردشگری کشور به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پرداخت.

گزارش شرایط گردشگری ارائه شده به کمیسیون اقتصادی مجلس

به گزارش خبرنگار وبلاگ سال آرامش، تیموری با اشاره آمار دنیای حوزه گردشگری گفت: طبق آمار طی پنج سال گذشته از هر پنج شغل جدید یک شغل توسط گردشگری ایجاد شده و در سال 2019 سهم این صنعت از GDP دنیا 10/4 درصد اعلام شده است. همچنین این صنعت با رشد 3/5 درصدی در قیاس با رشد 2/5 درصدی اقتصاد دنیای برای نهمین سال پیاپی از آن سبقت گرفته است.

بر اساس این آمار در سال گذشته یک میلیارد و 400میلیون نفر گردشگر بین المللی به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و مبلغی بالغ بر 1/5تریلیون دلار هزینه سفر این تعداد نفر بوده است.

سهم 6/5 درصدی گردشگری از تولید ناخالص ملی

تیموری در ادامه در اراتباط با آمار داخلی گفت: سهم گردشگری ایران از تولید ناخالص ملی در سال 2018، 6/5درصد بوده است.

او با اشاره به سهم 5/4 درصدی اشتغال زایی در حوزه گردشگری افزود: در سال 2018 یک میلیون و 344 هزار شغل جدید در این حوزه وجود داشته که تا سال 2029 پیش بینی می شود شاهد ایجاد یک میلیون و 481 هزار اشتغال در این حوزه باشیم.

تیموری ادامه داد: در این سال میزان درآمد کشور از گردشگران ورودی 168 هزار و 954 میلیارد ریال بوده که این رقم معادل 4 درصد از کل صادرات کشور بوده است.

رشد 4برابری تعداد گردشگران ورودی در 10 سال اخیر

معاون گردشگری کشور در ادامه به رشد چهار برابری تعداد گردشگران ورودی در 10 سال اخیر اشاره کرد و افزود: در سال 2018 تعداد گردشگران ورودی به کشور با رشد 49 درصدی نسبت به سال قبل 7میلیون و 300هزار نفر بوده و این تعداد در سال 2019 با رشد 24درصدی به 9میلیون نفر رسیده است که این میزان ثبت یک رکورد جدید به لحاظ تعداد ورود گردشگران خارجی به حساب می آید.

او با اشاره به تعداد گردشگران ورودی و خروجی در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: تعداد کل گردشگران ورودی در سه سال نخست دولت یازدهم حدود 15میلیون نفر بوده که با رشد 43 درصدی به حدود 21 میلیون نفر در سه سال نخست دولت دوازدهم رسیده است. همچنین تعداد گردشگران خروجی حدود 21 میلیون نفر در سه سال نخست دولت یازدهم ثبت شده و میزان آن با 24 درصد رشد به 26 میلیون نفر در سه سال نخست دولت دوازدهم رسیده است.

تیموری میزان درآمد کشور از گردشگری ورودی را 11 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 98 گفت و افزود: در سال 1397 و 1398 تراز گردشگران ورودی نسبت به گردشگران خروجی مثبت بوده که این اتفاق برای اولین بار در تاریخ گردشگری ایران افتاده است. این عدد با احتساب حدود 3میلیون نفر گردشگر خروجی به عتبات عالیات در بازه زمانی اربعین حسینی در هر سال بوده است.

ایران در میان سریع ترین رشد گردشگری دنیا

او با بیان اینکه متوسط رشد دنیای گردشگران ورودی بین المللی در سال 2019 برابر با 5درصد بوده است، افزود: ایران در سال 97 و 98 به ترتیب با رشد 52 و 11 درصدی در جذب گردشگر خارجی جزء سریع ترین کشورها در رشد گردشگری بوده است.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اهمیت گردشگری برنامه محور در دولت دوازدهم افزود: برنامه های وزارتخانه در حوزه گردشگری در چهار بخش برنامه های راهبردی، برنامه های ملی توسعه گردشگری، برنامه های منطقه ای و طرح توسعه گردشگری استان طبقه بندی و پیگیری می شود.

تیموری تسهیل فرایندها و صدور مجوزها، تدوین و بروزرسانی قوانین و مقررات، تنوع بخشی محصولات گردشگری از جمله گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی، دریایی و...، توزیع متوازن سفر در کشور، تحقق تکالیف برنامه ششم، الکترونیکی کردن فرایندها و ایجاد پنجره واحد خدمات، ارتقا کیفیت خدمات گردشگری از طریق اجرای طرح استانداردسازی، توانمند سازی جوامع محلی از طریق طرح های بوم گردشگری و گردشگری کشاورزی، کاهش تصدی های دولتی از طریق واگذاری امور به بخش خصوصی، مشارکت ذینفعان اعم از بخش خصوصی، دولتی، جوامع محلی و دانشگاهی در مدیریت صنعت گردشگری، تشکیل اتاق فکر گردشگری و بهره گیری از ایده های خلاقانه نسل جوان، استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان های تخصصی بین المللی را از جمله اقدامات اساسی اجرا شده در حوزه گردشگری برشمرد.

احداث 2637 واحد تاسیسات گردشگری در دولت دوازدهم

معاون گردشگری کشور با اشاره به افزایش تعداد تاسیسات گردشگری از ابتدای دولت دوازدهم تا مردادماه 99 ادامه داد: در این مدت 224 هتل، 106 هتل آپارتمان، 1625 بوم گردی، 193 سفره خانه سنتی، 374 مجتمع گردشگری، 108 اقامتگاه سنتی و 7 پارک طبیعت گردی احداث شده است.

او نرخ رشد اتاق ها را در این مدت 110 درصد و تخت ها را 69 درصد گفت.

تیموری در خصوص برگزاری دوره های آموزشی از سال 1395 تا 1398 گفت: در چهار سال اخیر 24 هزار و 690 دوره تخصصی در حوزه مدیر فنی، راهنمایان ایران گردی و دنیا گردی، راهنمایان طبیعت گردی، آشپزی، قنادی، هتلداری برگزار شده است. همچنین در راستای توانمندسازی مشاغل گردشگری نیز 82 هزار و 760 دوره برای فعالان این حوزه برگزار گشت.

تیموری با اشاره به چالش های صنعت گردشگری در دوران کنونی افزود: بحران کرونا و اثرات دامنه دار آن در زنجیره گردشگری، بازگشت تحریم های یک جانبه دولت آمریکا و فشارهای همه جانبه آن، کمبود اعتبارات داخلی و کاهش سرمایه گذاری های خارجی، تصویر غیرواقعی از ایران در اذهان گردشگران از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر صنعت گردشگری با آن روبرو است.

خسارت 7هزارمیلیارد تومانی کرونا به گردشگری و صنایع دستی

او میزان خسارت ناشی از کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی را 70 هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: میان 31 استان کشور، خراسان رضوی با بیش از 11هزار و 431میلیارد ریال بیشترین و خراسان جنوبی با بیش از 105میلیارد ریال کمترین خسارت را متحمل شده اند.

تیموری استمرار شرایط موجود و گشایش تدریجی را دو سناریو پیش روی صنعت گردشگری در شرایط فعلی بیان کرد و به تشریح برنامه ها و اقدامات برای هر کدام از آن ها پرداخت.

معاون گردشگری کشور تصویب قانون جامع توسعه صنعت گردشگری، تخصیص اعتبارات مناسب در بودجه های سنواتی، تخصیص بسته های حمایتی به صنعت گردشگری به عنوان مولد و پیشران صنایع و اشتغال، حضور بخش گردشگری در فرایند تصمیم گیری نهادهای اقتصادی و اقتصادی از جمله در شورای پول و اعتبار را از جمله انتظارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد.

منبع: میراث آریا

به "گزارش شرایط گردشگری ارائه شده به کمیسیون اقتصادی مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش شرایط گردشگری ارائه شده به کمیسیون اقتصادی مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید