هر آنچه در خصوص فناوری شارژ بی سیم Qi2 باید بدانید

به گزارش وبلاگ سال آرامش، در ژانویه 2023، کنسرسیوم برق بی سیم (WPC) استاندارد Qi2 را معرفی کرد که یک به روز رسانی مهم برای استاندارد شارژ بی سیم Qi محسوب می گردد. لازم به ذکر است یک دهه از ظهور این فناوری در گوشی های هوشمند می گذرد و حالا این کنسرسیوم با معرفی فناوری شارژ بی سیم Qi2 امیدوار است که بزرگ ترین مسائل مربوط به این فناوری را رفع کند.

هر آنچه در خصوص فناوری شارژ بی سیم Qi2 باید بدانید

در توسعه فناوری شارژ بی سیم Qi2، شرکت اپل نقش مهمی داشته است. به طور تعیین اپل همکاری نزدیکی با WPC داشته تا بتواند فناوری مگ سیف خود را در این استاندارد نو قرار دهد. این تعیینه در آینده به طیف وسیع تری از وسایل جانبی اجازه می دهد که از این قابلیت بهره ببرند. روی هم رفته این فناوری قرار است مزایای زیادی برای کاربران ارائه کند و در ادامه به دلایل اهمیت زیاد آن می پردازیم.

فناوری شارژ بی سیم Qi2 چیست؟

مهم ترین ارتقا این فناوری نسبت به نسل قبلی، تغییر طراحی بخش مغناطیسی است و حالا به لطف نقش اپل، حلقه آهنرباها به گجت اجازه می دهد که دقیقا هم راستا با سیم پیچ پد شارژ قرار بگیرد. برای درک اینکه چرا این تعیینه اهمیت زیادی دارد، باید در خصوص نحوه کار شارژ بی سیم صحبت کنیم.

به زبان ساده، فناوری شارژ بی سیم مبتنی بر قانون القای الکترومغناطیسی است. در داخل پد شارژ بی سیم، یک سیم پیچ مسی دیده می گردد. زمانی که پد شارژ را به برق وصل می کنید، با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ، یک میدان مغناطیسی ایجاد می گردد. در این بین، گوشی های دارای این قابلیت، در پنل پشتی خود دارای سیم پیچ هستند. زمانی که گجت موردنظر را روی پد شارژ بی سیم قرار می دهید، میدان مغناطیسی ایجاد شده در پد شارژ، جریان برق را به سیم پیچ موجود در گوشی یا گجت موردنظر انتقال می دهد.

همانطور که میبینید، ایده اصلی مربوط به این فناوری اصلا پیچیده و عجیب و غریب نیست اما در این میان باید خاطرنشان کنیم که با افزایش فاصله بین سیم پیچ ها، بازده انتقال نیرو کاهش پیدا می نماید. به طور تعیین، احتمالا متوجه شده اید که بعد از جدا کردن گوشی از پد، فرایند شارژ به سرعت متوقف می گردد. با توجه به همین موضوع، اگر سیم پیچ ها در یک راستا نباشند، سرعت شارژ کاهش پیدا می نماید. در تصویر پایین می توانید هر دو حالت را مشاهده کنید:

در فناوری شارژ بی سیم Qi2، مگنت ها به گوشی اجازه می دهند که دقیقا هم راستا با سیم پیچ پد شارژ قرار بگیرند. ضمناً باید به کاهش گرمای بدنه گوشی در این فناوری هم اشاره کنیم که این موضوع در بلندمدت برای سلامت باتری گوشی اهمیت زیادی دارد.

ضمناً حلقه مگنتی این فناوری مانند قابلیت مگ سیف اپل، به انواع و اقسام لوازم جانبی اجازه می دهد که به راحتی به پنل پشتی گوشی بچسبند. به عنوان مثال برای آیفون های دارای این تعیینه، محصولاتی مانند سه پایه، کیف پول و حتی فن مبتنی بر مگ سیف ارائه شده که به لطف این فناوری، گوشی های اندرویدی هم می توانند از آن بهره ببرند.

تغییرات فناوری Qi2 نسبت به Qi

حالا بعد از توضیحات مربوط به نوار مگنتی این فناوری، باید به دیگر ارتقاهای انجام شده اشاره کنیم. با وجود اینکه این فناوری در حال حاضر همان محدودیت سرعت 15 وات نسل قبلی را دارد، ولی قرار است به مرور زمان سرعت شارژ هم افزایش پیدا کند.

یکی از مقام های ارشد کنسرسیوم WPC در یکی از مصاحبه های خود گفته که اواسط 2024، این فناوری با بهبود خود می تواند سرعت شارژ بالاتری را امکان پذیر کند. باید خاطرنشان کنیم این فناوری در ابتدا فقط از گوشی ها و هدفون های بی سیم پشتیبانی می نماید ولی در ادامه از ساعت های هوشمند و تبلت ها پشتیبانی خواهد نمود.

فناوری شارژ بی سیم Qi2 استاندارد های سخت گیرانه تری دارد. سازندگانی که می خواهند از این فناوری بهره ببرند، باید مجوز های موردنظر را دریافت نمایند و در نهایت فقط محصولات دارای مجوز می توانند از لوگوی این فناوری استفاده نمایند. بنابراین کاربران راحت تر می توانند از بین محصولات دارای فناوری مجاز دست به انتخاب بزنند و تشخیص محصولاتی که مجوزهای لازم را دریافت ننموده اند، راحت تر است. از سوی دیگر، کنسرسیوم WPC اعلام نموده که سایز و قدرت مگنت ها را هم تعیین می نماید تا گوشی ها به طور محکم به پد شارژ وصل شوند. روی هم رفته این کنسرسیوم می خواهد نظارت بیشتری نسبت به نسل قبلی اعمال کند تا کاربران با تجربه کاربری بهتری روبرو شوند.

یکی دیگر از محدودیت های این فناوری، امکان جلوگیری از انتقال شارژ به وسیله شارژرهای ناسازگار است. بنابراین همچنان می توانید با خیال راحت از شارژر های ساخت شرکت های مشهور بهره ببرید ولی گوشی موردنظر می تواند جلوی دریافت شارژ از پد های شارژ بی کیفیت را بگیرد.

کدام گوشی ها و شارژرها از Qi2 پشتیبانی خواهند کرد؟

گوشی های سری آیفون 15، اولین گوشی های مبتنی بر فناوری شارژ بی سیم Qi2 محسوب می شوند. البته حتی این گوشی ها هم هنوز مجوز های نهایی دریافت ننموده اند و قرار است در آینده امکان استفاده از این قابلیت را دریافت نمایند. به طور تعیین، کنسرسیوم WPC اعلام نموده که هنوز هیچ گوشی هوشمندی مجوزهای نهایی برای بهره گیری از این قابلیت را دریافت ننموده است.

این کنسرسیوم حدود 400 عضو دارد و تقریبا تمام برندهای مشهور فعال در بازار موبایل، در این کنسرسیوم فعالیت دارند. با توجه به گزارش های منتشر شده، به نظر می رسد در سال 2024 چندین گوشی با این فناوری راهی بازار می گردد. لازم به ذکر است شرکت های مشهوری مانند Anker و Belkin شارژرهایی را برای این فناوری راهی بازار نموده اند.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "هر آنچه در خصوص فناوری شارژ بی سیم Qi2 باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه در خصوص فناوری شارژ بی سیم Qi2 باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید