قیمت کوتاه کردن مو در داکار چالشی برای یک اصل اقتصاد

به گزارش وبلاگ سال آرامش، یک اصلاح شیک و مد روز موی سر در سنگال می تواند گران تر از اصلاح مو در پاریس تمام گردد. بسیار عجیب است که چرا چنین چیزی رخ می دهد؟

قیمت کوتاه کردن مو در داکار چالشی برای یک اصل اقتصاد

به گزارش وبلاگ سال آرامش به نقل از اکونومیست، به نظر می رسد اقتصاد اغلب مملو از فرضیه است فرضیات جزمی و منحنی هایی با نام های مبهم. با این وجود، دانشجویان اقتصاد در دنیا ثروتمند می توانند توصیه های عملی شگفت آوری را از استادان خود که با مو های آشفته در خصوص کالا های غیرقابل تجارت شرح می دهند دریافت نمایند: وقتی در کشور های فقیر هستید مو های خود را کوتاه کنید.

قیمت کالا هایی که در سطح بین المللی مبادله می شوند نباید تقریبا به مقدار قیمت چیز هایی مانند کوتاه کردن مو که قابل ذخیره یا ارسال نیستند متفاوت باشد. این بدان خاطر است که تا حد زیادی به هزینه های محلی مانند دستمزد ها بستگی دارد که در کشور های فقیر بسیار کمتر است. خبرنگار بسیار مقتصد اکونومیست تصمیم گرفت مو های خود را در داکار مرکز سنگال کوتاه کند. آرایشگر مدت زمان کوتاهی در پاریس زندگی نموده بود. کار او گران قیمت بود. داکار مملو از آرایشگاه مقرون به صرفه است. رقابت باید امید های آن آرایشگر را برای عرضه گران قیمت کار خود از بین برده باشد.

با این وجود، کسب و کار او مانند سالن های رقیب شلوغ و پر رونق است. مشتریان عمدتا سنگالی های خوش پوش و بعضی از مهاجران مشتریان آنجا هستند. آیا ممکن است مشتریان بدین خاطر هزینه اصلاح موی پاریسی یا لندنی را در داکار پرداخت می نمایند تا مدل های موی شان بیش از آن چه در واقعیت است قابل معامله و با ارزش به نظر برسد؟ بعید به نظر می رسد. در عوض، قیمت های بالا نشانه ای از این است که یک آرایشگر سنگالی به خوبی یک آرایشگر پاریسی است. حمایت از کسب و کار او به نوبه خود ممکن است راهی برای نمایش ثروت باشد.

به هر حال، مدل های مو به وضوح کمتر از آن چه استادان می گویند قابل تعویض هستند، زیرا قیمت های آن در همان شهر به شدت فرق دارد. این نشان می دهد که یکی دیگر از مفروضات اقتصاددانان به ندرت کاربرد دارد: فرضیه رقابت کامل (بازار رقابت کامل بازاری است که تعداد زیادی فراوری نماینده و مصرف نماینده بر سر یک کالای همگن و خاص به داد و ستد می پردازند. در این نوع بازار سهم هر فراوری نماینده از فراوری آن کالای خاص اندک است و برای مثال، یک فراورینماینده درصد بالایی از سهم بازار را در اختیار ندارد. در نتیجه هیچ فراوری نماینده ای نمی تواند با استفاده از کم و زیاد کردن فراوریات اش روی قیمت بازار تاثیر بگذارد. اگر فراوری نماینده ای کالای خود را با قیمتی بالاتر از از قیمت بازار ارائه کند خریداری نخواهد داشت و اگر با قیمتی پایین تر ارائه کند تمام کالایش به سرعت فروش خواهد رفت).

برای این که رقابت کامل باشد محصولات باید تقریبا یکسان باشند. با این وجود، بازار مدل موی موهاک در داکار این ایده را مورد تردید قرار می دهد. بعضی آرایشگران با پخش موزیک افروبیت مشتریان را جذب می نمایند. بعضی دیگر جایگاه های راحتی دارند یا مسابقات فوتبال را به نمایش می گذارند.

رقابت کامل بعلاوه مستلزم این است که مشتریان اطلاعات کاملی در خصوص گزینه های پیشنهادی داشته باشند. این در حالی است که بسیاری از برترین آرایشگران سنگال در اینترنت کارشان را به نمایش نمی گذارند. بیش تر آنان به صورت شفاهی تجارت می نمایند و برای کارشان این گونه تبلیغات انجام می دهند.

این ارزیابی اندک مسلما نشان می دهد که اساتید باید توصیه های خود را به روز نمایند. دانشجویان باید مو های خود را نه تنها در کشور های فقیر بلکه در منطقه ها فقیرتر شهرشان کوتاه نمایند.

منبع: فرارو

به "قیمت کوتاه کردن مو در داکار چالشی برای یک اصل اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت کوتاه کردن مو در داکار چالشی برای یک اصل اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید