قطورترین چنار مرکز کجاست؟ ، درختی که مورد احترام تهرانی هاست

به گزارش وبلاگ سال آرامش، تا چند دهه قبل که تهران مملو از باغ های سرسبز و پربار بود، مردم هم زندگی مسالمت آمیزی با طبیعت داشتند و درخت به عنوان موجودی زنده نزد تهران نشین ها عزیز بود. اهالی مرکز همیشه برای حفظ و نگهداری درخت ها می کوشیدند و در اوج توسعه تهران و ورود بی رویه خودرو به خیابان ها از این امر غافل نبوده اند.

قطورترین چنار مرکز کجاست؟ ، درختی که مورد احترام تهرانی هاست

وبلاگ سال آرامش - حمیدرضا رسولی: درختان قطور و کهنسالی که در بعضی خیابان ها و کوچه پسکوچه های تهران و در مسیر عبور خودروها نهاده شده اند و به شکل عجیبی از گزند تخریب در امان مانده اند، نماد احترام تهرانی ها به درختان و طبیعت است. نمونه هایی از این درخت ها در تهران کم نیست، اما چنار کهنسال خیابان ورزنده، در حوالی استادیوم امجدیه تهران، معروف ترین آنها به شمار می رود.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

یادگار باغ نخودی

این درخت مثل بعضی درختان کهنسال محدوده شمیران و بزرگراه شیخ فضل الله نوری با گذشت زمان و توسعه تهران در مسیر عبور و مرور خودروها نهاده شد، اما در هیچ مقطعی تیشه به ریشه اش زده نشد. چنار کهنسال خیابان ورکش که سن آن بین 600 تا 700 سال تخمین زده می گردد، یادگار انبوه باغ هایی مثل باغ امجدالسلطان و باغ نخودی است که تا 100 سال قبل در حاشیه دروازه دولت وجود داشته و با گذشت زمان در مسیر تردد انبوه خودروها نهاده شده. سال هاست که انواع وسایل نقلیه به خاطر وجود این درخت، به سختی از خیابان ورکش عبور می نمایند، اما مردم شیوه عبور و مرورشان را با آن سازگار نموده اند. از انبوه درختان باغ های قدیمی این محدوده همین درخت چنار خیابان ورکش و درختان داخل استادیوم شهید شیرودی به جای مانده اند. نکته جالب درباره چنار معروف خیابان ورکش اینکه طی یک قرن اخیر به طور معجزه آسایی از گزند ساخت و سازهای بی امان مرکز شهر جان سالم به در برده و هنوز پایدار و با نشاط به نظر می رسد.

قطورترین چنار

چنار معروف محله کن هم یکی دیگر از درختان معروف مرکز به شمار می رود. تردیدی وجود ندارد که چنار قدیمی و کهنسالی که به چنار یکه باغ کن معروف شده قطورترین چنار مرکز است. در توصیف قطور بودن این درخت همین قدر بدانید که چند سال قبل 8 مرد تنومند دست به دست هم دادند و دور آن حلقه زدند تا عکس یادگاری آنها، شکوه و عظمت قطورترین چنار تهران را هم نشان بدهد. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند چنار یکه باغ کن در دوره صفویه سبز شده و با این حساب قدمت آن بین 400 تا 500 سال تخمین زده می گردد. قطورترین چنار مرکز در عین حال عنوان بلندترین چنار را هم یدک می کشد. این درخت هم در ملک شخصی واقع شده و دوستداران محیط زیست معتقدند دیر یا زود از گزند ساخت وسازهای بی امان محله کن در امان نخواهد ماند. چه بسا قطورترین چنار تهران در خوش بینانه ترین حالت زیر سایه برج ها و ساختمان های بلند مرتبه قرار بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "قطورترین چنار مرکز کجاست؟ ، درختی که مورد احترام تهرانی هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطورترین چنار مرکز کجاست؟ ، درختی که مورد احترام تهرانی هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید