تک بیتی های بلوچی خواندنی شد

به گزارش وبلاگ سال آرامش، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، منصور مومنی شاعر و پژوهشگر ادبی متولد 1347 در زاهدان است. وی پس از خاتمه تحصیلات دانشگاهی به قالب لیکو پرداخت و به گردآوری لیکوهای به جا مانده در تاریخ ادبیات بلوچستان مشغول شد. نتیجه این کار ابتدا در سال 1384 در کتاب صد لیکو و سپس در کتاب صد لیکوی دوم منتشر شد. وی سپس به انتشار مجموعه اشعارش پرداخت.

تک بیتی های بلوچی خواندنی شد

مومنی در مقدمه کتاب لیکو با اشاره به اینکه وطن از جنوب شرقی می شود، بلوچستان تاکید کرده که بلوچستان ما اما همین خاک رسیده به دریای عمان نبوده و نمی بود، اگر در روزگار ترکتازی استعمار پیر این وطن نیز وزن دارای می داشت و حاکم باشیانش مرزی آن سوتر از دیوار دربارشان را می شناختند. شعر گونه غالب ادبیات بلوچ بوده است. داستان سرایان این قوم نیز نظامی وار ماجراها را به هجا و قافیه تنیده اند و سروده هاشان را به نغمه و نوای پهلوانان می سپرده اند.

لیکو برخوان واقعیت است و هرلحظه آن راوی واقعه تازه ای است. حوادثی آشکار و بعید که گاهی رابطه محتوای دو سطر شعر را به ابهام می کشند و بدون آگاهی از باورها و داشته های فرهنگی بلوچان راهی به این رابطه ها نمی توان یافت.

نشر نو اخیرا این کتاب را در 276 صفحه و با بهای قیمت 160 هزار تومان عرضه کرده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تک بیتی های بلوچی خواندنی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تک بیتی های بلوچی خواندنی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید