ارتباط شیرین کننده ها با ابتلا به بیماری قلبی

به گزارش وبلاگ سال آرامش، پژوهش تازه دانشگاهی از ارتباط احتمالی بین شیرین کننده های مصنوعی و بیماری قلبی خبر می دهد.

ارتباط شیرین کننده ها با ابتلا به بیماری قلبی

به گزارش وبلاگ سال آرامش به نقل از وبسایت www.standard.co.uk، پژوهشگران می گویند که اضافه نمودنی های غذایی نباید جایگزین سالم و ایمن برای شکر در نظر گرفته شوند. نتیجه مطالعه ای تازه که در نشریه BMJ منتشر شد اطلاعات بیش از 100 هزار بزرگسال فرانسوی را مورد آنالیز قرار داد. نویسندگان مقاله تحت راهنمایی کارشناسان دانشگاه سوربن پاریس نورد مصرف شیرین نماینده ها را از تمام منابع غذایی از جمله نوشیدنی ها، شیرین نماینده های روی میز و محصولات لبنی مورد آنالیز قرار دادند و آن را با خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا گردش خون مقایسه نمودند.

یافته ها نشان می دهد که این اضافه نمودنی های غذایی که روزانه به وسیله میلیون ها نفر مصرف می شوند و در هزاران غذا و نوشیدنی وجود دارند نباید جایگزینی سالم و ایمن برای شکر در نظر گرفته شوند. میانگین سنی شرکت نمایندگان 42 سال بود و از هر پنج نفر چهار نفر زن بودند. پژوهشگران مصرف شیرین نماینده ها را با استفاده از سوابق رژیم غذایی پیگیری کردند.

شرکت نمایندگان در پژوهش در خوردن مواد مصرفی محدودیتی نداشتند و به مدت 24 ساعت مواد خورده شده را یادداشت کردند و این رژیم غذایی سه بار در فواصل شش ماهه تکرار شد دو بار در روز های هفته و یک بار در روز آخر هفته.

حدود 37 درصد از شرکت نمایندگان شیرین نماینده های مصنوعی مصرف کردند. در طول ارزیابی میانه 9 ساله، 1502 مورد مشکل قلبی عروقی به وسیله شرکت نمایندگان ثبت شد که حملات قلبی، سکته مغزی، حملات ایسکمی گذرا (هم چنین به عنوان سکته مغزی کوچک شناخته می گردد) و آنژین درد قفسه سینه مرتبط با جریان خون ضعیف به عضلات قلب را شامل می شد.

پژوهشگران دریافتند که صرف شیرین نماینده های مصنوعی با افزایش 9 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است. هنگامی که آنان به طور خاص به هر نوع بیماری نگاه کردند دریافتند مصرف شیرین نماینده های مصنوعی با 18 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق مغزی مرتبط است شرایطی که بر جریان خون به مغز تاثیر می گذارد.

مصرف آسپارتام نوع خاصی از شیرین نماینده ها با افزایش 17 درصدی خطر بروز مسائل و حوادث مرتبط با عروق مغزی همراه بود در حالی که آسه سولفام پتاسیم و سوکرالوز با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط بودند.

نویسندگان مقاله نوشتند:در این گروه بزرگ و آینده نگر از بزرگسالان فرانسوی، شیرین نماینده های مصنوعی (به ویژه آسپارتام، آسه سولفام پتاسیم و سوکرالوز) با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، عروق مغزی و عروق کرونر قلب مرتبط بودند.

نتایج نشان می دهند که شیرین نماینده های مصنوعی ممکن است یک عامل خطر قابل اصلاح برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی باشد. یافته ها حاکی از آن است که این اضافه نمودنی های غذایی که روزانه به وسیله میلیون ها نفر مصرف می شوند و در هزاران غذا و نوشیدنی وجود دارند نباید جایگزینی سالم و بی خطر برای شکر قلمداد شوند.

البته مطالعات مشاهده ای مانند این پژوهش تنها می توانند ارتباطی را نشان دهد و تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط بین شیرین نماینده های مصنوعی و خطر ابتلا به قلب و بیماری های گردش خون مورد احتیاج است.

بیشتر بزرگسالان قند بیش از حد مصرف می نمایند و این با مسائل سلامتی مانند چاقی و پوسیدگی دندان مرتبط است. شیرین نماینده های مصنوعی روشی مجذوب کننده برای کاهش مصرف شکر هستند و قبل از این که بتوان آن را به غذا در اروپا اضافه نمود آژانس ایمنی غذای اروپا (EFSA) باید استفاده از این مواد را تایید کند.

اگرچه این یافته ها نباید باعث نگرانی بی مورد شوند، اما همواره ایده خوبی است که به اندازه قند و شیرین نماینده ها در رژیم غذایی خود توجه کنید. سعی کنید نوشیدنی های گازدار را با آب جایگزین کنید و مصرف غذا های سالم برای قلب مانند عدس، آجیل و دانه ها و هم چنین میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید.

منبع: فرارو

به "ارتباط شیرین کننده ها با ابتلا به بیماری قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط شیرین کننده ها با ابتلا به بیماری قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید