کعبه زرتشت، اسرارآمیزترین مکعب باستانی ایران

به گزارش وبلاگ سال آرامش، استان فارس یکی از کهن ترین استان های ایران است که در جای جای آن می توان آثار باستانی و تاریخی ارزشمندی را دید. یکی از عجیب ترین و اسرارآمیزترین آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان در این استان، کعبه زرتشت است.

کعبه زرتشت، اسرارآمیزترین مکعب باستانی ایران

برای انسان امروزی گذشته، زندگی گذشتگان و حتی سازه ها و آثار به جا مانده از آنها همواره پر از رمز و راز بوده است. یکی از جاذبه های تاریخی ایران که محققان سال ها بر روی آن تحقیق نموده اند تا رازهایش را کشف نمایند، کعبه زرتشت است.

https://video.delta.ir/mp4/2023/08/Cube%20of%20Zoroaster.mp4

کعبه باستانی ایران

در نزدیکی روستای زنگی آباد در استان فارس در شهرستان مرودشت، محوطه ای باستانی مملو از آثار تاریخی وجود دارد که با نام محوطه نقش رستم شناخته می گردد. در میانه این محوطه مکعب سنگی عجیبی قرار گرفته که برای سال ها ناشناخته مانده بود. این مکعب چهارده متری که به مکعب باستانی ایران یا کعبه زرتشت معروف است، رازهایی از گذشتگان در دل خود جا داده که سال هاست باستان شناسان برای کشف آنها کوشش می نمایند.

بعضی از مورخان این مکعب را محل نگهداری اوستا و دیگر کتب مقدس زرتشتیان می دانند. آتشکده یا آرامگاه شاهان ممکن است از دیگر کاربری های این بنا بوده باشد؛ اما به تازگی محققان شواهدی دال بر اینکه این بنا یک رصدخانه باستانی بوده را کشف نموده اند.

طی سال های 1312 تا 1318 تحقیق روی این بنا آغاز شد و باستان شناسان این مکعب را که تنها دو سوم آن تعیین بود، از زیر خاک بیرون کشیدند. طی این حفاری کتیبه های بسکمک نمایان شدند که معروف ترین آن ها کتیبه شاپور است.

متن کتیبه شاپور در کعبه زرتشت

متن کتیبه شاپور یا سنگ نوشته شاپور یکم بر دیوار این مکعب شامل مقدمه، متن اصلی و انتها سنگ نوشته است. معرفی شاپور یکم و ذکر نسب او در مقدمه کتیبه آمده است.

متن اصلی شامل پنج بخش است که در آن به معرفی استان های کشور، توضیح نخستین لشکرکشی شاپور علیه گردیانوس سوم، دومین و سومین لشکرکشی شاپور تا به اسارت درآمدن والریانوس و ذکر سرزمین هایی که به تصرف ایران درآمده بود و در نهایت معرفی آتشکده هایی که شاپور در جای جای ایران ساخته، پرداخته است. در انتها سنگ نوشته به این نکته که شاپور این سرزمین ها را به کمک ایزدان به دست آورده اشاره نموده است.

شباهت کعبه با کعبه زرتشت

شواهدی که باستان شناسان در هنگام کاوش این بنا به دست آوردند نشان از شباهت عجیب کعبه با مکعبت باستانی ایران دارد تا جایی که بعضی معتقدند حتی ساخت کعبه به وسیله ایرانیان صورت گرفته است. شباهت های بسکمک در بنای این مکعب باستانی ایرانی و کعبه قابل مشاهده است. بین مراسم و آئین حج زرتشتیان با حج مسلمانان نیز شباهت های بسکمک دیده می گردد. زرتشتیان چشمه ای مقدس همچون چشمه زمزم داشته اند و همین طور مراسم سنگ زدن بر شیطان همچون مراسم سنگ زدن بر اهریمن در مراسم حج زرتشتیان است.

قدمت کعبه زرتشت

بر اساس نوع ساخت بنا و چفت و بند شدن سنگ های بنا در کنار هم که به صورت مستطیلی برش خورده اند، کارشناسان به این باور رسیدند که قدمت این بنا به 520 سال قبل از میلاد مسیح و تقریبا هم زمان با تخت جمشید بنا شده است.

منبع: پیام دلتا

به "کعبه زرتشت، اسرارآمیزترین مکعب باستانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کعبه زرتشت، اسرارآمیزترین مکعب باستانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید