چگونه دست هایمان را جوان نگه داریم؟

به گزارش وبلاگ سال آرامش، پیری بخش طبیعی و اجتناب ناپذیر افزایش سن است. با بالا رفتن سن، بدن شما دچار تغییرات مختلفی می گردد که معمولا برخی از نشانه های واضح آن را می توانید روی پوست، به خصوص پوست دست ها، ببینید. دست ها یکی از اولین مکان هایی هستند که علائم پیری را نشان می دهند، چرا که در طول روز دائما در حال استفاده از آن ها هستید یا به طور مکرر آن ها را در معرض نور خورشید قرار می دهید.

چگونه دست هایمان را جوان نگه داریم؟

بسیاری از ما با افزایش سن از پوست صورت مان مراقبت می کنیم، اما اغلب دست هایمان را نادیده می گیریم. مراقبت از دست به آن یاری می نماید که با بالا رفتن سن زیبایی طبیعی خود را حفظ کند. در مقاله امروز وبلاگ سال آرامش مگ، نگاه دقیق تری به علائم پیری روی دست ها می اندازیم و در خصوص راه حلهایی که می توانند به حفظ جوانی آن ها یاری نمایند صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

1. لکه های پیری

لکه های پیری که به آن ها لکه های خورشیدی یا لکه های کبدی هم می گویند، لک های پوستی صاف و گرد به رنگ قهوه ای تا سیاه هستند که معمولا در مناطقی از پوست که دائما در معرض نور آفتاب قرار می گیرند (مثل دست ها و صورت) مشاهده می شوند. با بالا رفتن سن، ممکن است این لکه ها بزرگ تر شوند.

پیشگیری

با کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می توان از ایجاد لکه های پیری پیشگیری کرد. برای این منظور باید به یاری کرم ضد آفتاب از دست های خود محافظت کنید. نکات مهمی که هنگام استفاده از ضد آفتاب باید به خاطر بسپارید عبارت اند از:

  • ضدآفتابی انتخاب کنید که SPF آن حداقل 30 باشد.
  • از یک ضدآفتاب طیف گسترده (broad-spectrum sunscreen) بهره ببرید. این نوع ضدآفتاب از پوست شما در برابر هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش A و B محافظت می نماید.
  • در تمام طول سال روی پوست تان ضدآفتاب بزنید، به خصوص از ظهر تا ساعت 4 بعد از ظهر که پرتوهای خورشید قوی تر هستند.

درمان

اگر روی دست تان لکه های پیری دارید، می توانید آن ها را با لایه برداری شیمیایی یا استفاده از میکرودرم خانگی از بین ببرید. با این روش ها لایه فوقانی پوست برداشته می گردد، درنتیجه پوست صاف تر و جوان تر به نظر می رسد.

2. پوست خشک و پوسته پوسته

خشکی و پوسته پوسته شدن پوست مشکل شایعی است که اغلب با افزایش سن دیده می گردد، اما لزوما اجتناب ناپذیر نیست. کمبود آب و خواب می تواند پوست شما را خشک کند. سیگار کشیدن هم با از بین بردن رطوبت طبیعی پوست، خشکی آن را بدتر می نماید. از سایر عواملی که باعث خشکی پوست می شوند می توان به گردش خون ضعیف اشاره نمود که در اثر عوامل زیر رخ می دهد:

  • رژیم غذایی نامناسب که فاقد مقادیر توصیه شده مواد مغذی مهم است
  • کمبود خواب
  • فعالیت بدنی ناکافی

هوای سرد و خشک هم ممکن است باعث بدتر شدن خشکی دست ها گردد.

پیشگیری

با استفاده از صابون ها و لوسیون های بدون عطر می توانید از خشکی و پوسته پوسته شدن دست ها پیشگیری کنید، به خصوص اگر پوست حساسی دارید. سایر راه حلهای مفید برای پیشگیری از خشکی دست ها عبارتند از:

  • همواره در زمستان و ماه های سرد سال در بیرون از منزل بپوشید تا از کاهش بیشتر رطوبت پیشگیری کنید.
  • هر بار که دست های خود را می شویید از بهره ببرید.
  • تا حد امکان از قرار دادن دست های خود در آب برای مدت طولانی بپرهیزید.

درمان

درمان خشکی دست به شدت آن و اندازه ترک های پوست بستگی دارد. یک مرطوب نماینده خوب که برای استفاده در روز طراحی شده است، بدون چرب کردن بیش از حد دست ها، به برطرف خشکی آن ها یاری می نماید.

شب ها می توانید از یک مرطوب نماینده غلیظ تر بهره ببرید. برای به حداکثر رساندن اثر مرطوب نماینده، در طول شب دستکش نخی بپوشید. محصولات حاوی اسید لاکتیک ممکن است برای پوست های بسیار خشک مفید باشد. چرا که سلول های مرده پوست را از بین می برند.

3. چین و چروک های روی پوست

با بالا رفتن سن، پوست خشک تر و نازک تر می گردد و الاستیسیته یا خاصیت کشسانی آن کاهش می یابد. ترکیب این عوامل باعث می گردد پوست انعطاف پذیری خود را از دست بدهد و در برابر آسیب مقاومت کمتری داشته باشد، درنتیجه خطوط ریز و چین و چروک ها روی آن ایجاد می شوند.

دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد: UVA و UVB که UVB با سوختن پوست ارتباط دارد، در حالی که قرار گرفتن در معرض UVA می تواند پیری پوست را تسریع کند. اشعه ماوراء بنفش پروتئین های کلاژن و الاستین را که از پوست حمایت می نمایند، تجزیه می نماید. با تحلیل رفتن این پروتئین ها، پوست ضعیف تر شده و مستعد افتادگی و چین و چروک می گردد.

پیشگیری

شما می توانید تا حد زیادی از کاهش کلاژن در دست ها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، سیگار هم فراوری کلاژن را کاهش می دهد و هم مستقیما مسؤول از دست دادن آن است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید هم عامل دیگری است که با افزایش سن باعث ایجاد چین و چروک می گردد. به همین علت، ترک سیگار و استفاده از ضد آفتاب در تمام طول سال یک امر لازم است.

درمان

در پی کرم دست حاوی رتینول (مشتق ویتامین A) باشید. استفاده روزانه از این کرم می تواند به صاف تر جلوه دادن پوست شما یاری کند.

4. ناخن های زرد

ناخن های شما هم می توانند علائم پیری زودرس پوست را نشان دهند، چون در حقیقت بخشی از پوست هستند. ناخن ها از کراتین ساخته شده اند، فیبر پروتئینی که به طور طبیعی از انگشت های شما به سمت بیرون رشد می نماید.

اگرچه قارچ ناخن می تواند رنگ ناخن ها را زرد کند، اما عوامل دیگری هم وجود دارند که ممکن است به زرد شدن ناخن ها منجر شوند مثل سیگار کشیدن، استرس و بیماری های زمینه ای.

پیشگیری

با ترک سیگار و کنترل استرس می توانید احتمال تغییر رنگ ناخن ها را به حداقل برسانید.

درمان

اگر ناخن هایتان زرد شده اند، با پزشک صحبت کنید. او می تواند معین کند که آیا این تغییر رنگ به عفونت قارچی یا بیماری دیگری مربوط است یا خیر.

قارچ ناخن را می توان با محصولات بدون نسخه ای که به طور روزانه مصرف می شوند از بین برد تا رنگ ناخن ها به حالت عادی برگردد. این روند می تواند چند هفته طول بکشد.

5. برجسته شدن (بیرون زدگی) رگ های دست

با افزایش سن، پوست شما به طور طبیعی نازک تر می گردد و وریدها (سیاهرگ ها) را نمایان تر می نماید. وجود رگ های بیرون زده باعث می گردد دست ها پیرتر به نظر برسند.

پیشگیری

گاهی اوقات، وریدها به علت ضعف گردش خون بیشتر به چشم می آیند. شما لزوما نمی توانید از نازک شدن پوست خود پیشگیری کنید، اما احتمالا این امکان برایتان فراهم است که با پیروی از سبک زندگی سالم (ورزش، خواب کافی و عدم استعمال دخانیات)، گشاد شدن وریدها را کاهش دهید.

درمان

تنها راه حل خانگی که می تواند به برطرف این مشکل یاری کند، استفاده از مرطوب نماینده و محصولات آرایشی است که باعث می شوند رگ های بیرون زده کمتر به چشم بیایند. اگر این رگ ها شما را آزار می دهند، می توانید با پزشک درباره اقدامات درمانی تهاجمی تر مشورت کنید.

6. ناخن های خشک و شنماینده

به گفته انجمن پوست آمریکا (AAD)، حدود 20 درصد مردم از شنمایندگی ناخن های خود رنج می برند. اگرچه هر کسی ممکن است ناخن های شنماینده داشته باشد، اما این مشکل در زنان بالای 60 سال شایع تر است. به این ترتیب، برخی از افراد ممکن است ناخن های شنماینده را با پیر شدن دست ها مرتبط بدانند.

غالبا خشکی و شنمایندگی ناخن ها به علت تغییر سطح رطوبت رخ می دهد. ناخن های خشکی که ترک می خورند به نبود رطوبت کافی مربوط می شوند. ممکن است با بالا رفتن سن خشکی ناخن ها را تجربه کنید، اما به یاد داشته باشید که این مشکل با موارد زیر بدتر می گردد:

  • رطوبت کم
  • شست وشوی مکرر
  • گرمای خشک

از سوی دیگر، ناخن های نرم و شنماینده بیشتر در اثر مواجهه با مواد شیمیایی ایجاد می شوند، نظیر مواد شوینده و پاک نماینده های لاک ناخن.

پیشگیری

شما می توانید با رعایت نکات زیر از شنمایندگی ناخن ها پیشگیری کنید:

  • پوشیدن دستکش هنگام استفاده از محصولات پاک نماینده خانگی
  • پوشیدن دستکش بعد از زدن مرطوب نماینده در طول شب
  • تمیز و مرتب نگه داشتن ناخن ها

درمان

از محصولات تقویت نمایند ه ناخن بهره ببرید. به علاوه، توصیه می گردد با پزشک در خصوص مکمل های بیوتین که ممکن است باعث استحکام ناخن ها شوند، مشورت کنید.

روتین روزانه برای حفظ جوانی و شادابی دست ها

برای اینکه از پیری زودرس دست ها جلوگیری کنید:

  • دست های خود را فقط با ملایم و بدون عطر بشویید و بلافاصله بعد از شست وشو مرطوب نماینده بزنید.
  • زمانی که بیرون از منزل و زیر نور خورشید هستید، از ضدآفتاب با حداقل SPF 30 بهره ببرید. استفاده از کرم ضدآفتاب روی دست ها می تواند از پیری پوست جلوگیری کند یا از سرعت آن بکاهد. پس از شستن دست ها دوباره ضدآفتاب بزنید تا از محافظت پوست تان در برابر اشعه ماوراء بنفش مطمئن شوید.
  • برای جلوگیری از شکستن ناخن ها همواره آن ها را در یک جهت سوهان بکشید.
  • اگر در یک روز سرد و خشک به بیرون از منزل می روید، دستکش گرم بپوشید تا از خشکی و پوسته پوسته شدن دست ها و درنتیجه ایجاد چین و چروک پیشگیری گردد.
  • اگر در حال نظافت منزل هستید، از دستکش بهره ببرید تا از دست های خود در برابر مواد شیمیایی محافظت نموده باشید. این کار از خشکی و تحریک پوست و شنمایندگی ناخن ها جلوگیری می نماید.
  • شب ها از مرطوب نماینده های غلیظ تر بهره ببرید. استفاده از محصولات حاوی رتینول و گلیکولیک اسید قبل از خواب به برطرف خشکی پوست یاری می نماید. پوشاندن دست ها با دستکش نخی هم باعث حفظ رطوبت می گردد و به مواد فعال اجازه می دهد روی پوست تأثیر بگذارند.
  • برای پیشگیری از شنماینده شدن ناخن ها از لاک پاک کن بدون استون بهره ببرید.

بعلاوه پیروی از سبک زندگی سالم برای پیشگیری از پیری پوست بسیار مهم است:

  • هر روز میزان زیادی آب بنوشید.
  • هر شب حداقل هفت ساعت بخوابید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزی بهره ببرید.
  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. سیگار با کاهش کلاژن و الاستین باعث شل شدن پوست می گردد. بعلاوه به مکانیسم هایی که به ترمیم پوست یاری می نمایند آسیب می رساند.
  • با مدیتیشن، یوگا، تای چی و تمرینات تنفسی به کنترل و کاهش سطح استرس خود یاری کنید. استرس با افزایش فراوری کورتیزول کلاژن را تجزیه می نماید و باعث افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک می گردد.

درمان های پزشکی

گزینه های درمانی دیگری هم برای برطرف پیری دست ها وجود دارند که باید زیر نظر پزشک انجام شوند، از جمله:

  • لیزردرمانی؛ در لیزردرمانی از نور متمرکز برای بهبود عملکرد سلول های پوست استفاده می گردد. این روش به کاهش لکه های پیری روی پوست یاری می نماید.
  • رادیوفرکوئنسی (RF)؛ در این روش با انتقال گرما از سطح پوست به عمق آن باعث سفت شدن پوست می شوند.
  • اسکلروتراپی؛ اسکلروتراپی روشی است که به درمان عروق خونی غیرطبیعی یا بزرگ که در پشت دست وجود دارند، یاری می نماید. در این روش، محلول تزریق شده به داخل ورید باعث انسداد و جذب آن به وسیله بافت می گردد. درنتیجه، خون مجبور می گردد به وسیله سایر وریدها به مسیر خود ادامه دهد.
  • فیلرها (پرنماینده ها)؛ سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از فیلر کلسیم هیدروکسیل آپاتیت را برای پر کردن فرورفتگی های دست تأیید نموده است. ماندگاری این روش بین 6 تا 12 ماه است، بنابراین باید به طور منظم آن را تکرار کنید. گاهی اوقات، استفاده از چربی خود فرد به عنوان فیلر مؤثرتر است. در خصوص انتخاب برترین گزینه باید با متخصص پوست مشورت کنید.

کلام پایانی

استفاده از مرطوب نماینده و محافظت از دست ها در برابر عوامل محیطی کلید حفظ جوانی آن ها است. اگرچه ظاهر شدن علائم پیری روی پوست دست نگران نماینده نیست، اما در صورت مشاهده هر گونه لک یا تغییر غیرعادی باید به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک علائم شما را آنالیز و هر گونه بیماری زمینه ای نظیر اگزما را درمان می نماید. بعلاوه ممکن است برای مقابله با پیری شدید پوست کرم های خاص یا درمان های تخصصی مانند لیزردرمانی را توصیه کند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ سال آرامش مگ را بخوانید.

منابع: healthline, medicalnewstoday, aad

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه دست هایمان را جوان نگه داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دست هایمان را جوان نگه داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید