نماینده اصولگرا ادعای قالیباف را رد کرد ، نادران: انتخاب بذرپاش قانونی نبود

به گزارش وبلاگ سال آرامش، الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در مورد فرایند انتخاب مهرداد بذرپاش و تخلفات اجرا شده نکاتی را مطرح نمود.

نماینده اصولگرا ادعای قالیباف را رد کرد ، نادران: انتخاب بذرپاش قانونی نبود

به گزارش وبلاگ سال آرامش به نقل از نسیم آنلاین، متن یادداشت الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یازدهم، به توضیح زیر است:

آقای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه تودیع و معارفه روسای دیوان محاسبات و طی توئیتی گفت که فرایند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات قانونی بود. در این یادداشت به این فرایند قانونی می پردازیم. ملاک در این مورد قانون آئین نامه داخلی مجلس است. طبق بند(2) ماده(22) آئین نامه داخلی تهیه و تنظیم برنامه هفتگی مجلس بر عهده هیئت رئیسه مجلس است.مجلس اعم است از صحن علنی و کمیسیونها، به همین دلیل همیشه در برنامه هفتگی مجلس دستورات صحن و کمیسیونها به چاپ می رسد.

در دستور هفتگی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات 31/4/99 ساعت 16 تا 18 برای رسیدگی به صلاحیت و برنامه های کاندیداهای تصدی ریاست و دادستانی دیوان محاسبات در نظر گرفته شده بود. روز دوشنبه 30/4/99 کمیسیون، بدون چاپ تغییر دستور توسط هیئت رئیسه مجلس،گفت رسیدگی به صلاحیت نامزدها 9 تا 12 و طرح تامین قیر برای طرحهای عمرانی (که دوفوریتش یکشنبه 29/4/99 به تصویب نمایندگان رسیده بود) ساعت 14 تا 16 می باشد.

در اینجا دو اقدام خلاف آئین نامه داخلی رخ داد؛ اول اینکه تغییر دستور بدون آنکه نمایندگان در جریان امر قرار گیرند. توجه داشته باشیم که تبصره(5) ماده(148) آئین نامه داخلی معاونت قوانین را موظف نموده است (1)بنحو مقتضی زمان رسیدگی به موضوعات ارجاعی در کمیسیون را به اطلاع نمایندگان برساندچنین اطلاع رسانی صورت نگرفته بود. دوم و بدتر آنکه هیچ مستندی از سوابق شغلی نامزدها (طبق تبصره(2) ماده(51) باید حداقل 20 سال باشد) در اختیار اعضاء قرار نگرفت و در نتیجه آنالیز صلاحیت را غیرممکن کرد. توجه داشته باشیم که برای بکارگیری کارمندان جزء استعلامات متعدد صورت می گیرد و در مشخص کمیسیون ها مستندات علمی و سوابق شغلی تمامی نمایندگان (وفق تبصره(1) ماده(36) آئین نامه داخلی) شخصاً توسط رئیس محترم کمیسیون آئین نامه مجلس روئیت شد.انتظار میرود با توجه به اعلام احدی از اعضای محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در عدم رعایت آئین نامه ابلاغی کمیسیون آئین نامه داخلی، موضوع تبصره(3) ماده(51)، ریاست محترم کمیسیون آئین نامه داخلی نیز در این خصوص موضع خود را اعلام نمایند.

(1) یک برداشت این است که چون این تبصره در ماده مربوط به طرح و لوایح آمده است موضوع منحصر به طرح و لوایح است، در حالیکه وقتی در آئین نامه حکم صریح دیگری نداریم باید به قرینه عمل کنیم. در هر صورت اطلاع نمایندگان از جریان امور در کمیسیون ها جزو حقوق نمایندگان است.

تخلف آشکار دیگر از ناحیه هیئت رئیسه مجلس رخ داد. با وجود آنکه دستور هفتگی مجلس چاپ شده بود و نظر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ساعت 17 روز 31/4/99 به هیئت رئیسه اعلام شد، به فاصله چند ساعت پیامکی به نمایندگان رسید که دستور هفتگی تغییر نموده و انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در 01/5/99 انجام خواهد شد. حداقل از دو نفر از اعضای هیئت رئیسه سوال کردم مگر هیئت رئیسه جلسه ای برای تغییر دستور تشکیل داده است؟ گفتند نه. ظاهرا این مسئله به یکی از دبیران هیئت رئیسه تفویض شده است. توجه گردد که هیچ فردی یا نهادی حق ندارد وظایف و اختیارات خود را به دیگری تفویض کند، آنهم در امر مهمی مثل دستور هفتگی مجلس که اطلاع از آن از زمره حقوق همه نمایندگان است.

مشاهده می گردد بر خلاف ادعای آقای رئیس مجلس فرایندهای قانونی طی نشده است و با توجه به رونمایی از اسنادی در این خصوص راستی آزمایی ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و ... معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت شان منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است.

نتیجه آنکه حتی اگر با توجه به تفسیر خاص ظاهر آئین نامه هم رعایت شده باشد، بدلیل ابهام حداقل 20 سال سابقه کار، رعایت آئین نامه ابلاغی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس و مخدوش بودن اطلاعات تقدیمی به کمیسیون و نمایندگان و عدم استعلام از مراجع ذیصلاح همانگونه که به ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عرض کردم، ضروری است کمیسیونهای ذیربط (برنامه و بودجه، اصل90، آئین نامه داخلی و...) تحقیقات جامعه را در این رابطه انجام و نتیجه آنالیزهای خود را برای حفظ حیثیت کمیسیون برنامه و بودجه و کلیت مجلس منتشر کند تا به این ترتیب بخشی از اعتماد از دست رفته جامعه دانشگاهی و افکار عمومی بازسازی گردد. ماده(11) قانون محاسبات عمومی تکلیف را روشن نموده است.

چنانچه این امر صورت نپذیرد شخصاً به مراه تعدادی از نمایندگان محترم آنالیز های خود را تکمیل و نتیجه تحقیقات را به سمع و نظر نمایندگان محترم و مردم شریف ایران خواهیم رسانیدو تا حصول نتیجه کار را ادامه خواهیم داد.

الیاس نادران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

بیشتر بخوانید:

  • انتقاد نماینده اصولگرا از فرایند انتخاب بذرپاش | کمیسیون برنامه و بودجه کوتاهی کرد
  • کنایه قالیباف به دولت و حمایت از نحوه انتخاب بذرپاش | بذرپاش در رقابتی مومنانه انتخاب شد؛ او ثابت کند فرزند گام دوم انقلاب است
  • واکنش کنایه آمیز بذرپاش به منتقدانش | با کسی شوخی ندارم | با من کار سیاسی کردند اما ... | مدیران خوب کسانی هستند که کار نمی نمایند
  • تصاویر | معارفه بذرپاش رئیس دیوان محاسبات | حضور قالیباف و حاجی بابایی در معارفه جنجالی
  • نتیجه جلسه احمد توکلی با قالیباف و حاجی بابایی درباره بذرپاش
منبع: همشهری آنلاین

به "نماینده اصولگرا ادعای قالیباف را رد کرد ، نادران: انتخاب بذرپاش قانونی نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده اصولگرا ادعای قالیباف را رد کرد ، نادران: انتخاب بذرپاش قانونی نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید