طرحی تازه برای نظارت مردم بر نانوایی ها ، نانوایانی که عملکرد مناسب دارند چگونه تشویق می شوند؟ ، کاهش سهمیه آرد دولتی و سهمیه بندی نان تکذیب شد

به گزارش وبلاگ سال آرامش، سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: نانوایانی که عملکرد متعهدانه داشته و نان باکیفیت به مردم عرضه می نمایند، می توانند به یاری هزینه و آرد یارانه ای بیشتری دسترسی داشته باشند.

طرحی تازه برای نظارت مردم بر نانوایی ها ، نانوایانی که عملکرد مناسب دارند چگونه تشویق می شوند؟ ، کاهش سهمیه آرد دولتی و سهمیه بندی نان تکذیب شد

وبلاگ سال آرامش- مرضیه ثمره حسینی: محمد جلال سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از افزایش یاری هزینه نانوایان از 30 درصد به 40 درصد اطلاع داد. وی بعلاوه اظهار داشت در صورتی که هزینه های نانوایان جبران نگردد، به کارگروه آرد و نان استان ها امکان اصلاح نرخ نان داده شده تا در کارگروه آرد و نان که خود اتحادیه نانوایان هم عضویت دارد در این باره تصمیم گیری گردد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در واکنش به این اخبار به وبلاگ سال آرامش گفت: نرخ نان در سال های گذشته از سوی ستاد تنظیم بازار آنالیز و اعلام می شد که در 2 سال اخیر این وظیفه به کارگروه های آرد و نان محول شده اما در این مدت نرخ گذاری نوی انجام نشد.

بیژن نوروزمقدم ادامه داد: الان اعلام شده است اختیار اصلاح نرخ نان به کارگروه آرد و نان هر استان داده شده که در خصوص شهر تهران، ما منتظر تصمیمات معاون مالی استانداری تهران هستیم و اعلام شده است قرار است با اتحادیه ها جلسه برگزار گردد که ما امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا از فشار بر نانوایان کاسته گردد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی درباره اینکه افزایش یاری هزینه نانوایان از 30 درصد به 40 درصد چقدر می تواند هزینه های نانوایان را پوشش دهد؟ گفت: با وجود اینکه نرخ نو نان در 2 سال گذشته اعلام نشده و سال جاری هم 4 ماه از سال گذشته است فقط 10 درصد یاری هزینه نانوایان افزایش یافته است که این 10 درصد دردی از نانوایان درمان نخواهد کرد برای همین ما درخواست تغییر نرخ نان یا افزایش مقدار یاری هزینه را داریم.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در خصوص رقم مدنظر اتحادیه برای اصلاح نرخ نان گفت: فعلا نمی گردد رقمی را اظهار داشت چون ممکن است مورد سوء استفاده بعضی ها قرار گیرد اما حرف ما این است که هزینه ها 140 درصد افزایش یافته و باید طبق آن تصمیم گیری گردد.

بیژن نوروزمقدم ادامه داد: علاوه بر این، از زمان شروع طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، نانوایان با مشکلاتی روبرو شده اند. برای مثال، سقف فروش نان به ما اعلام نشده اما سهمیه آرد بعضی نانوایان تحت عنوان تراکنش های نامتعارف کاهش یافته است یعنی بعضی نانوایان نمی توانند نان را به تعداد بالا به مردم بفروشند و یا استفاده از کارت های بانکی تکراری برای خرید نان باعث دردسر برای نانوایان می گردد در حالی که نانوا در این زمینه مقصر نیست.

صاحبان کسب وکارها اطلاعات خود را ثبت نمایند

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در پاسخ به اینکه آیا برای خرید نان از نانوایی ها سقف وجود دارد؟ به وبلاگ سال آرامش گفت: هیچ سقف و محدودیتی برای عرضه نان به مردم وجود ندارد.

محمد جلال ادامه داد: سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان کاملا هوشمند است و امکان دخل و تصرف و اعمال سلیقه در آن وجود ندارد. این سامانه، تعداد زیادی الگوی تراکنش های غیرواقعی را شناسایی نموده که یکی از آنها استفاده از کارت های بانکی تکراری است.

جلال ادامه داد: برای مثال، اگر در یک روز با یک کارت بانکی 6 مرتبه خرید نان سنگک به تعداد بالا (مثلا 30 عدد) انجام گردد، سامانه این را به عنوان تقلب شناسایی می نماید چون این تعداد نان در روز برای مصرف خانوار طبیعی نیست مگر اینکه صاحب کارت بانکی، کسب وکاری مانند رستوران و یا کبابی داشته باشد که در این زمینه، بر روی کارتخوان هوشمند نانوایی ها، گزینه کسب وکارها وجود دارد. یعنی صاحبان کسب وکارها ابتدا باید در سامانه هوشمند، اقدام به ثبت اطلاعات و کارت بانکی خود نمایند، سپس در هنگام خرید نان، بر روی کارتخوان هوشمند نانوایی، گزینه کسب وکارها را انتخاب نموده و با همان کارت بانکی که قبلا آن را ثبت نموده، اقدام به خرید نان نمایند.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تاکید نمود: اگر سامانه، صاحب کارت بانکی را به عنوان کسب وکار بشناسد، تراکنشی که آنها روی کارتخوان نانوایی ثبت می نمایند به رسمیت شناخته می گردد و مسئله ای در عرضه و فروش نان پیش نمی آید ولی اگر کسی صاحب کسب وکار نباشد و در یک روز چند بار با یک کارت بانکی به تعداد غیرمتعارف اقدام به خرید نان کند این تراکنش از سوی سامانه هوشمند، نامعتبر شناسایی می گردد و منجر به کاهش دسترسی نانوایی به آرد یارانه ای خواهد شد.

جلال با بیان اینکه این مسائل به نانوایان اطلاع رسانی شده است، اضافه نمود: همانطور که اشاره شد، سامانه آرد و نان هوشمند است و حتی الگوهای منطقه ای مصرف نان را هم شناسایی می نماید یعنی اینکه در چه ساعت هایی خرید نان بیشتر و یا کمتر است، برای همین هرگز اینطور نبوده که سهمیه آرد نانوایی هایی که به مردم نان می فروشند، کم گردد بلکه در معدودی از نانوایی ها، به همان مقدار آردی که نان پخته نمی گردد، سامانه از سهمیه کسر می نماید. در واقع، نانوایی هر مقدار نان پخت نموده و به مردم بفروشد، به علاوه درصدی بیشتر، می تواند برای دوره بعدی به آرد یارانه ای دسترسی پیدا کند.

نظارت مردم بر نانوایی ها

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در ادامه، با بیان اینکه به زودی اپلیکیشن نظرخواهی از مردم رونمایی خواهد شد، گفت: با هدف افزایش کیفیت نان و از آنجایی که یک سری مولفه ها را نمی توان به وسیله سامانه هوشمندسازی آرد و نان رصد کرد برای همین ما به زودی اپلیکیشنی را به مردم معرفی خواهیم کرد که آنها به وسیله آن می توانند برای هر بار خرید از نانوایی نظراتشان را درباره کیفیت و عملکرد نانوایان ثبت نمایند.

جلال ادامه داد: استفاده از این اپلیکیشن به این صورت است که در مرتبه اول پس از ورود به اپلیکیشن، مردم اطلاعات فردی و کارت بانکی خود را ثبت می نمایند و بعد از خرید نان و انجام هر تراکنش، بلافاصله می توانند وارد اپلیکیشن شوند و فرم نظرسنجی را پر نمایند. در فرم نظرسنجی مواردی مانند ثبت تراکنش غیرواقعی، فروش اجباری نان کنجدی، کیفیت نان، عدم رعایت بهداشت، برخورد نامناسب، عدم رعایت صف، عدم رعایت قیمت مصوب و عدم رعایت وزن چانه نان قابل ثبت است. بعلاوه، افزون بر نقاط ضعف، نقاط قوت نانوایی مانند برخورد مناسب نانوا، رعایت قیمت مصوب و رعایت بهداشت قابل ثبت است.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با بیان اینکه در این اپلیکیشن امکاناتی مانند موقعیت نانوایی های اطراف، نوع نان و ساعت پخت هم قابل رویت است، گفت: این اپلیکیشن کاملا متصل به سامانه هوشمند است و مردم در هر جای کشور از هر نانوایی ای خرید نمایند می توانند نظرات خود را ثبت نمایند.

جلال در خصوص تاثیر این نظرسنجی ها هم اعلام کرد: سامانه هوشمند، نظرات مردم را جمع بندی و تحلیل و پردازش می نماید و برایند نظرات مردم در دوره بعدی پرداخت یاری هزینه و تخصیص آرد یارانه ای به نانوا تاثیر داده خواهد شد به این معنا که نانوایان متوجه می شوند نظارت لحظه ای و دائم بر عملکرد آنها وجود دارد و بعضی از تخلفات و کم کاری هایی که به وسیله سامانه قابلیت شناسایی ندارد به وسیله نظارت لحظه ای مردم قابل پیگیری خواهد بود و این موضوع می تواند کاملا منجر به افزایش کیفیت نان گردد. در عین حال، نانوایانی که عملکرد متعهدانه داشته و نان باکیفیت به مردم عرضه می نمایند، می توانند به یاری هزینه و آرد یارانه ای بیشتری دسترسی داشته باشند.

سهمیه آرد دولتی به هیچ وجه کاهش نیافته است

در روزهای اخیر، صحبت از تشکیل صف و کاهش سهمیه آرد دولتی در بعضی استان ها شد. سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: مطابق گزارش نهادهای نظارتی هیچ صف معناداری در هیچ کدام از استان های کشور وجود ندارد.

جلال اعلام کرد: فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان شامل نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی های کشور بود و در فاز دوم که از بهمن ماه 1401 شروع شد شناورسازی سهمیه آرد انجام شد و بر اساس آن، توزیع آرد بین نانوایی ها مبتنی بر عملکرد آنها شد یعنی هر نانوایی هر مقدار نان پخته و به مردم فروخته باشد همان مقدار را به علاوه چند درصد بیشتر برای دوره نو آرد یارانه ای دریافت می نماید.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ادامه داد: از زمان شناورسازی سهمیه آرد نانوایی ها، سهمیه آرد 75 درصد نانوایی های کشور یا ثابت بوده یا افزایش پیدا نموده و فقط 25 درصد نانوایان با کاهش دسترسی به آرد یارانه ای روبرو شدند که این تعداد نانوایی ها هم می توانند با بهبود عملکرد خود، دسترسی خود به آرد یارانه ای را افزایش دهند.

جلال با تاکید بر اینکه عرضه آرد دولتی به هیچ وجه دچار اختلال نشده است، اضافه نمود: اخیرا ابلاغیه ای از سوی دولت به مدیران استانی داده شده و طی آن به آنها اختیارات لازم داده شده که در کنار توزیع آردی که به وسیله سامانه هوشمندسازی انجام می گردد، به صورت مقطعی و موردی درباره توزیع آرد تصمیم گیری گردد چون ما در تابستان و در مناسبت های خاص یکسری جابه جایی های جمعیتی و فصلی داریم که در این مواقع طبیعی است به صورت مقطعی در نانوایی های بعضی استان ها شاهد تشکیل صف باشیم اما با ابلاغیه اخیر دولت به مدیران استانی، اختیارات لازم جهت مدیریت این موضوع به مدیران استانی و شوراهای آرد و نان استان ها داده شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "طرحی تازه برای نظارت مردم بر نانوایی ها ، نانوایانی که عملکرد مناسب دارند چگونه تشویق می شوند؟ ، کاهش سهمیه آرد دولتی و سهمیه بندی نان تکذیب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرحی تازه برای نظارت مردم بر نانوایی ها ، نانوایانی که عملکرد مناسب دارند چگونه تشویق می شوند؟ ، کاهش سهمیه آرد دولتی و سهمیه بندی نان تکذیب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید