توصیه های انتقادی چند استاد، لطفا نوازنده ماشینی نباشید!

به گزارش وبلاگ سال آرامش، مرحله نهایی داوری چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی با داوری بخش آواز، ساز های ایرانی و حفظ ردیف به سرانجام رسید.

توصیه های انتقادی چند استاد، لطفا نوازنده ماشینی نباشید!

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ سال آرامش، مرحله انتهای چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی با داوری بخش آواز و ساز های تار، سه تار، سنتور، تمبک، کمانچه، عود و حفظ ردیف انجام گرفت.

حسین علیزاده از داوران بخش حفظ ردیف دربارۀ کیفیت اجرا ها گفت: این بخش شاید سخت ترین بخش رقابتی باشد.

وی اضافه نمود: در نوازندگی ساز نسبت به سال گذشته بهتر بودند، ولی در حفظ ردیف علی رغم زحمتی که کشیده بودند نمرات شان به حد نصاب نرسید و برنده ای نداشتیم. کمی حضور ذهن نداشتند. به هر حال این هنرمندان بخشی را انتخاب نموده بودند که باید زحمت بیشتری می کشیدند. آن هایی که سن کمی داشتند قابل تقدیرند و من به تمام کسانی که در این بخش شرکت کردند تبریک می گوییم.

علیزاده به نوازندگان بخش حفظ ردیف توصیه کرد: به نظرم حفظ ردیف برای تمرکز در موسیقی اهمیت زیادی دارد. کسی که این بخش را انتخاب می نماید باید بداند کار سختی در پیش دارد. توصیه می کنم ردیف ها را فقط برای رقابت کار ننمایند، بلکه آن را درک نمایند. نوازنده با درک ردیف حضور ذهن خواهد داشت. هدف صرفاً حفظ کردن ردیف نیست، باید بدانند چطور در موسیقی از آن استفاده نمایند. بخش بداهه نوازی هم داشتیم، تا بدانیم درک شان از گوشه ها چیست. وقتی به مرحلۀ درک می رسند، می توان گفت حفظ ردیف برای آن ها کاربرد دارد.

اندر فواید خانه نشینی کرونایی برای نوازندگی

داریوش پیرنیاکان، از داوران بخش تار و سه تار در رابطه با کیفیت اجرا ها گفت: نوازندگان در بخش تار و سه تار از سال گذشته بهتر بودند.

وی درباره تأثیر کرونا روی کیفیت نوازندگان اعلام کرد: فکر می کنم خانه نشینی باعث شده بود تمرین بیشتری داشته باشند و با آمادگی بیشتری حضور پیدا نمایند. سال های قبل حتی نتوانستیم برای گروه سنی ج اول انتخاب کنیم، ولی سال جاری خیلی خوب بودند.

عضو هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان اذعان کرد: بعضی تکنیک خوبی داشتند، ولی از نظر ردیف نوازی، حس و حال و زمان بندی ردیف را درک ننموده اند و همین طور به صورت ماشینی چیزی می نوازند. این مسئله باعث می گردد جملات یادشان برود. آن ها فقط به تکنیک ساز توجه نموده اند.

پیرنیاکان ادامه داد: نوازندگی ها باید طوری باشد که مخاطب جملات شان را هضم کند. وقتی سرعت بالا می رود مفهوم ردیف انتقال پیدا نمی نماید. در این صورت معین می گردد ردیف را فقط حفظ نموده و درک ننموده اند، در صورتی که ردیف باید درک گردد.

این نوازنده تار در انتها در رابطه با نحوه برگزاری جشنواره موسیقی جوان عنوان نمود: غیر از برگزاری به صورت آنلاین راه دیگری نداریم. در دانشگاه هم به صورت آنلاین تدریس می کنیم. کلاس هایی که به صورت آنلاین برگزار می گردد لطمات زیادی خورده است. عده ای زندگی شان از راه تدریس می گذرد و الآن تعداد شاگردان شان کم شده است. از طرفی این بیماری در همه جای جهان تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد گذاشته است. موضوع جانی کرونا دردناک است و مضاف بر آن موضوع مالی هم وجود دارد.

نارضایتی استاد آواز از گروه الف و ب جشنواره چهاردهم

حمیدرضا نوربخش، داور بخش آواز دربارۀ ارزیابی خود از اجرا ها گفت: نسبت به سال گذشته تا حدودی افت داشتیم. از گروه الف و ب به هیچ وجه راضی نبودم و در حد استاندارد خوانندگی نبود، اما در گروه ج اوضاع بهتر بود. مطمئنم استعداد های فراوانی داریم که متأسفانه شرکت نمی نمایند. امیدوارم این عزیزان تشویق شوند و در این جشنواره حضور پیدا نمایند، به دلیل اینکه بستر بسیار خوبی برای معرفی استعداد های جوان است و می تواند به پیشرفت کار و فعالیت آینده شان یاری کند.

وی در ادامه گفت: هم خانم ها و هم آقایانی که استعداد های درخشانی در زمینه آواز دارند، می بایست در این جشنواره حضور پیدا نمایند. بعضی به غلط گمان می نمایند جشنواره موسیقی جوان محدودیت هایی در بخش آواز بانوان دارد، و این بخش تنها مختص به آقایان است، در حالی که چنین نیست. بانوان می توانند حضور چشمگیری داشته باشند. در عرصۀ خوانندگی استعداد های بانوان کم نیستند. البته عده بسیار کمی از بانوان در سال های گذشته در بخش آواز جشنواره شرکت کردند، اما انتظارمان این است که حضور چشمگیرتری داشته باشند. امیدوارم سال آینده شاهد حضور پررنگ بانوان در این جشنواره باشیم.

نوربخش در خصوص کیفیت آثار در ایام کرونا گفت: نمی توانیم بگوییم کرونا تأثیری بر اجرا ها نداشته است و ممکن است عده ای به همین دلیل از حضور در جشنواره امتناع نموده باشند. موضوع مجازی برگزارشدن جشنواره خبر خوبی بود برای عزیزانی که امکان حضور در تهران و شرکت در این جشنواره را نداشتند تا استعدادهایشان را به صورت مجازی به معرض نمایش بگذارند. فکر می کنم سال های آینده می تواند همین روال دنبال گردد و باید شاهد حضور پررنگ تر جوانان باشیم.

این خوانند اضافه نمود: زمانی که تأکید بر رپرتوار و ردیف می کنیم، معنای آن این است که یکی از ردیف های رسمی و ثبت شدۀ آواز را باید عرضه نمایند. در تمام رده های سنی، بخش بداهه داریم و این بخشی است که هرکسی با ذوق خود می تواند کاری ارائه دهد. اما زمانی که از ردیف سخن می گوییم، منظورمان ردیف اساتیدی همچون کریمی، دوامی و یا کسائی است، چرا که این ردیف ها ثبت شده اند. اما متأسفانه عزیزان کار هایی عرضه می نمایند که معین است زاییدۀ ذهن خودشان است. خواهش مان این است که از ردیف هایی که ثبت شده و رسمیت دارد استفاده نمایند و انتظار داریم در سال های آینده این مسئله را جدی بگیرند.

وی در انتها هم گفت: اگر شرایط بر همین روال پیش برود، بهتر است جشنواره در سال های آینده هم به صورت آنلاین و به وسیله فضای مجازی برگزار گردد. برگزاری جشنواره موسیقی جوان در فضای مجازی باعث ایجاد محدودیت نمی گردد.

روی بیان موسیقی دقت بیشتری کنید

کامبیز گنجه ای، عضو هیات داوران در بخش ساز تمبک درباره اجرا های مرحله نهایی گفت: اجرا ها خوب بود و با سال های گذشته تفاوت زیادی نداشت. انگیزه نوازنده های گروه الف بیشتر است و به همین خاطر بهتر هم کار می نمایند.

وی تأثیر ویروس کرونا بر اجرای نوازنده ها را مثبت دانست و عنوان نمود: نوازنده ها در این فرصتی که داشتند به خوبی تمرین نموده بودند و پیشرفت آن ها مشهود بود. به نظرم نوازنده های گروه ج باید بیشتر کار نمایند.

عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به شرکت نمایندگان توصیه کرد: نوازنده ها شور و علاقه شان را باید بیشتر نمایند. همواره دانش خود را در اجرا بیشتر نمایند. تکنیک شان خوب است فقط باید روی بیان موسیقی دقت بیشتری نمایند.

گنجه ای در انتها گفت: این ویروس فعلاً همراه ماست و کاری نمی توانیم کنیم. پس اگر جشنواره به هر دلیلی تعطیل گردد، نوازنده ها انگیزه شان را از دست می دهند.

نوازندگان کم سن و سال همچنان بهترینند

سیامک آقایی، از داوران بخش ساز سنتور درباره کیفیت اجرا ها گفت: سال جاری به لحاظ کمی افت داشتیم، ولی این مسئله لزوماً دلیلی بر افت کلیت ماجرا نبود. به نظرم چگالی کلیت کار بالاتر رفته بود. نمرات خوب زیاد داشتیم و از این بابت کار برای هیتت داوران سخت شده بود.

وی ادامه داد: کلیت ماجرا را همواره تحسین می کنم و یادآوری می کنم که تداوم برگزاری این جشنواره بسیار مهم است. این بهترین حالتی است که بگوییم به یاد بچه ها هستیم. فارغ از بحث کمیت و کیفیت، این جشنواره بهترین موقعیت است تا بچه ها احساس نمایند دیده می گردد.

عضو هیئت داوران درباره تأثیر کرونا بر کیفیت آثار شرح داد: رشد کیفی در بین نوازندگان احساس کردم، ولی دلیل آن را نمی دانم. احتمالاً همین که هنرجو ها مدرسه نرفتند و در خانه ماندند، بی تأثیر نبوده است. اتفاق بامزه ای که مانند سال های قبل در جشنواره افتاد این بود که نوازندگان کم سن همچنان بهترینند. دو نابغه زیر 10 سال داشتیم که حتی از استادان خود بهتر ساز می نواختند.

اجرای زنده همواره ایده آل ترین است

رضا پرویززاده، داور بخش کمانچه درباره کیفیت اجرا ها گفت: نوازندگان گروه سنی ب بسیار خوب بودند و انتخاب از بین آن ها کار سختی بود. در گروه ج تنها دو نفر به این مرحله راه پیدا نموده بودند و در مقایسه با گروه ب کیفیت خوبی نداشتند. یادم است در سال های قبل نوازندگان گروه الف همواره خوب بودند و به ترتیب و نسبت سن شان، گروه ب و ج ضعیف تر بودند.

عضو هیئت داوران بخش ساز کمانچه درباره تأثیر کرونا بر روی جشنواره عنوان نمود: به نظرم برگزاری جشنواره در این شرایط تأثیر بسزایی بر انگیزه نوازندگان داشت. کاملاً معین بود برای اجراهایشان وقت گذاشته بودند. ضبط فیلم و اجرای زنده شرایط نسبتاً مشابه ای دارند، ولی اجرای زنده همواره شرایط ایده آل است.

وی به شرکت نمایندگان جشنواره توصیه کرد: به نظرم نکته ای که برای ساز کمانچه و ساز های دیگر لازم است، ترجمۀ ردیف ها و قطعاتی است که پیشنهاد می گردد. گاهی ممکن است ایراد بگیرند چرا قطعه نوازندۀ تار را برای کمانچه در نظر می گیرید؟ خود این موضوع برای نوازندۀ کمانچه آزمونی است که چقدر روی سازش شناخت دارد. پس اگر نوازنده ای بتواند ردیف میرزاعبدالله را کمانچه ای بنوازد، نسبت به نوازنده ای که از روی نت صبا می نوازد، امتیاز بیشتری می گیرد.

پرویززاده در انتها اظهار داشت: هنرمندان حتماً توجه نمایند اگر می خواهند از ردیف ساز دیگری غیر از کمانچه برای سازشان استفاده نمایند، حتماً تغییراتی را در نظر بگیرند و نگران اینکه نت به نت آن ردیف را بزنند نباشند.

عودنوازی در ایران رو به پیشرفت استپ

حسین بهروزی نیا از داوران بخش ساز عود درباره کیفیت اجرا ها گفت: تفاوت این دوره با دوره های قبل این بود که برای ساز عود اجازه دادیم نوازندگان گروه سنی ج آزادانه برنامه شان را اجرا نمایند. به نظرم تجربه بسیار خوبی بود. اگر روی ساز های دیگر نیز به همین صورت عمل گردد، حرکتی به سمت حرفه ای شدن نوازندگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عودنوازی در ایران را رو به پیشرفت می بیند، شرح داد: جوان ها با تکنیک های بسیار خوب و با استعداد های بسیار بالا مشغول فراگیری این ساز هستند و از این جهت فکر می کنم آیندۀ درخشانی خواهند داشت.

عضو هیات داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش عود عنوان نمود: با این تجربه ای که سال جاری به دست آوردیم، فکر می کنم سطح اجرای جوان ها در سال های بعد بسیار بالاتر برود. از سوی دیگر من به شرکت نمایندگان توصیه می کنم نوازنده ها حتماً با استادی شناخته شده در تماس باشند. الزامی هم ندارد که آن استاد حتماً عودنواز باشد، بلکه می توانند از تجربیات استاد هایی که در زمینه موسیقی خبره اند نیز استفاده نمایند.

مراسم اختتامیۀ چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان روز آدینه نهم آبان ماه، ساعت 21 شب به وسیله صفحۀ اینستاگرام انجمن موسیقی ایران به صورت مجازی پخش می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "توصیه های انتقادی چند استاد، لطفا نوازنده ماشینی نباشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های انتقادی چند استاد، لطفا نوازنده ماشینی نباشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید