تاثیر مهم جرجانی بر شکوفایی حافظ، میرشریف افتخار ایران زمین است

به گزارش وبلاگ سال آرامش، به گزارش خبرنگار خبرنگاران درگرگان، نخستین بزرگداشت میرسیدشریف جرجانی فیلسوف و دانشمند بزرگ قرن هشتم و استادِ حافظ شیرازی با حضور چهره هایی چون محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، عبدالمهدی مستکین، مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران و مسئول ثبت جهانی مشاهیر ایران در سازمان یونسکو، مهدی محبتی نویسنده و پژوهشگر و استاد تمام دانشگاه و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و ادب در عصر پنجشنبه برگزار گردید.

تاثیر مهم جرجانی بر شکوفایی حافظ، میرشریف افتخار ایران زمین است

در ابتدای مراسم پس از عرض خیرمقدم از سوی علیرضاگرایلی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش و اشاره به نقش و جایگاه علامه جرجانی و ضرورت توجه به این شخصیت برجسته استان گلستان و ایران اسلامی، در ادامه محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور،گفت: در آیین ما بعضا هر فرزندی دو پدر را برای خود متصور است، یکی پدر واقعی و دیگری پدرمعنوی که همان معلم، استاد و راهنمای او است که برای شخصی چون حافظ شیرازی، فردی چون میرشریف جرجانی بسان پدر و ارزشش کمتر از واقعی خویش نبوده است.

وی اضافه نمود: سیدمیرشریف جرجانی نه تنها افتخار این دیار بلکه افتخار ایران زمین که در کنار خدمات و افتخاراتش، توانسته شاگردی چون حافظ را تربیت کند. میرشریف نقشی مهم در حافظ شدن حافظ شیرازی دارد؛چرا که او به نقل بعضی از صاحب نظران شاگردانش را از شعر منع می کرد (در مقطعی از زمان در تاریخ کشورمان به دلایل مختلف کم توجهی به شعر وجود داشت) اما به شنیدن شعر حافظ رغبت نشان می داد و در پاسخ به دیگر شاگردانش که به او خرده می گرفتند که استاد تو ما را از خواندن شعر منع می کنی اما همیشه به حافظ می گویی شعر جدیدت را بخوان؛ پاسخ می داد که شعر حافظ مملو از عرفا است و در دل خود معانی عمیق و دقیق همراه با ظرافت وجود دارد.

شالویی ادامه داد: کهن دیار گلستان و استرآباد در کنار مواهب طبیعی، مفاخر متعددی همانند میرشریف ها و میرفندرسکی ها دارد که به هر جایی پای گذاشتند تاثیری از خود برجا گذاشته و به نوعی آبادانی بخشیدند.

سپس عبدالمهدی مستکین، مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران و مسئول ثبت جهانی مشاهیر ایران در سازمان یونسکو، گفت: سالها پیش سخنی را در یکی از تذکره ها می خواندم و در پی منشا آن بودم که بالاخره یافتمش. سخن این بود که لحظه های عمرت را به سه دسته تقسیم کن؛ یکی تحصیل دانش کن و لحظه ای از آموختن غافل مشو، با دانشوران دم خور باش و تمام لحظه های خودت را با بکار بردن همان دانش سپری کن. نتیجه جستجوام به میرسیدشریف جرجانی رسید.

وی اضافه نمود: سخنی که بر روی زندگی خودم تاثیرگذار بود و اگر حاضران در مراسم ما همین سخن می رسید را سرلوحه زندگی خود قراردهند، تردید ندارم به جایگاهی بس بلند خواهند رسید.

مستکین سپس ضمن قرائت ابیاتی از اشعار حافظ شیرازی، ادامه داد: نکته اینجاست که همین سخن و اندیشه میرشریف را در کلام حافظ شاهد هستیم و شگفتا که در دانشگاه های هاروارد و کمبریج به این سخن و اندیشه توجه و عمل می کنندو لحظه ای را به بطالت نمی گذرانند.

وی گفت: این کلام به ما می آموزد که با هرکسی دم خور نشویم و عمر را به بطالت سپری نکنیم. بعلاوه میرشریف بر این مدار بود بسان سخنی از رسول اکرم(ص) که انسان سخاوتمند می خورد و می خوراند و انسان جوانمرد، نمی خورد و می خوراند.

در ادامه مهدی محبتی، نویسنده و پژوهشگر و استاد تمام زبان و ادبیات فارسی، ضمن اشاره به زمانه ای که میرسیدشریف جرجانی به جهان آمد و زیست،گفت: دیار جرجان یا گرگان در تاریخ فرهنگ ما تقریبا نقش پهلوان را دارد. یعنی این خطه به خاطر شخصیت های عجیب و خاصی که دارد به نوعی پهلوان فرهنگی کشورمان است.

وی با تاکید بر اینکه شایسته است همشهریان و وارثان این چهره های شاخص به آن ها توجه ویژه ای نشان دهند،گفت: این کهن دیار با داشتن چهره هایی چون میرسیدشریف جرجانی و یا حکیم اسماعیل جرجانی پزشک، آزمایشگر، پژوهنده و سرآمد در فلسفه، ادبیات و عرفان و چهره بی نظیر دیگری چون عبدالقاهر جرجانی ادیب، نحوی، مؤسس و نظریه پرداز بلاغت در سده پنجم که همچنان اندیشه اش زنده است، به راستی پهلوان فرهنگی است و باید ساکنان این دیار به این مفاخر توجه بیشتری نشان دهند.

محبتی در ادامه به بعضی مناظره های شریف جرجانی و به بعضی از کتاب های به جا مانده از وی اشاره نمود و گفت: امید است در همایش بزرگی که بناست در آینده برای این شخصیت وارسته برپا گردد، بتوانیم بیشتر و بهتر این ستاره های درخشان فرهنگمان را معرفی کنیم.

در خاتمه مراسم، به رسم تکریم و ادب هدایایی به مهمان های حاضر در نخستین بزرگداشت میرسیدشریف جرجانی از سوی میزبان اهدا شد.

به گزارش ایبنا، میرسید شریف جرجانی معروف به علامه میر سید شریف جرجانی، ادیب، عارف، حکیم، فقیه، زبان شناس، متکلم و پژوهشگر نامی و استاد حافظ شیرازی است.

از وی آثار متعددی به جای مانده که می توان به عوامل در نحو، اصول المنطقیه، تحریرالقواعد خواجه نصیر طوسی، التعریفات، مقالید العلوم فی الحدود و الرسوم، تحقیق الکلیات، مراتب الموجودات، حاشیه بر حکمة العین، توضیح کافیه ابن حاجب، فی فن اصول الحدیث اشاره نمود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تاثیر مهم جرجانی بر شکوفایی حافظ، میرشریف افتخار ایران زمین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر مهم جرجانی بر شکوفایی حافظ، میرشریف افتخار ایران زمین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید