اهمیت بسته بندی محصول در بازاریابی

به گزارش وبلاگ سال آرامش، صنعت بسته بندی در عرضه مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است و از مرحله حفظ کیفیت محصول تا لجستیک و حمل و نقل ، بر آن اثر می گذارد. امروزه مشتری امکان انتخاب از بین هزاران محصول فراوری شده را دارد و همین امر شرکتها راوادار کرده است که به سمت جلب توجه مخاطب گام بردارند.

اهمیت بسته بندی محصول در بازاریابی

تحقیقات در این زمینه، نشان داده است که یک سوم از انتخاب و یا عدم انتخاب های محصولات، متأثر از بسته بندی آنها بوده است، به همین علت، بسته بندی نشان تجاری شما باید یکی از مزیت های رقابتی و وجه تمایز محصول شما با سایر نشان های تجاری باشد.

اگر شما به اسم مدیر یک کسب و کار گمان می کنید که صرفا محصول شما مهم است و بسته بندی فقط بسته بندی است، کسب و کار خود را به سوی شکست سوق داده اید.

بسته بندی محصولات در انتخاب مخاطب نقشی مهم تر از آنچه که شما تصور می کنید ایفا می نماید. بسته بندی محصول با عوامل زیادی در ارتباط است، از کاربرد آن برای خریدار گرفته تا ارزش های پیشنهادی شرکت شما برای مشتریان تان.

بسته بندی: ارزشی برابر با محصول فراوری شده دارد و گاهی می تواند ارزش افزوده ای فراتر از محصول ایجاد کند.

بیشتر بخوانید : برترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

نکات کلیدی در هنگام انتخاب بسته بندی محصولات

نکات کلیدی که در هنگام انتخاب بسته بندی محصولات مان باید مورد توجه قرار دهیم این است که:

1- بسته بندی محصولات مان وجه تمایز ما با سایر نشان های تجاری و رقبای مان باشد.

2- در هنگام انتخاب بسته بندی محصولات مان از اهمیت رنگ ها غافل نشویم. رنگ مورد استفاده در بسته بندی محصول، نقشی کلیدی را در تصمیم نهایی مشتری ایفا می نماید. فکر شما به طرق مختلفی به رنگ ها واکنش نشان می دهد، پس رنگ بسته بندی را مرتبط انتخاب کنید.

برای مثال، محصولات با بسته بندی سفید، مفهوم سادگی، امنیت و پاکیزگی را منتقل می کنند. کارشناسان حوزه رنگ می گویند هرچه رنگ بیشتری در بسته بندی به کار رود، محصول مصنوعی تر جلوه می نماید.

سایر رنگ ها، مثلا آبی، معانی متفاوتی را | بیان می کنند. رنگ آبی آسمانی، بیشتر سرزنده در نظر گرفته می گردد در حالی که سورمه ای، حرفه ای تر است. در سراسر جهان، آبی، پرطرفدارترین رنگ است؛ اما این بدان معنی نیست که شما باید حتما رنگ های پرطرفدار را انتخاب کنید، پیش از انتخاب طرح رنگ بندی محصول خود، بازار هدف را مطالعه کنید.

زمانی که از نشان های تجاری مثل، کیت کت و یا رانی صحبت می کنیم آنچه به فکر می آید در اولین لحظه، رنگ غالب ارائه این محصولات است. اگر کسی به کیت کت اشاره کند، این اشاره تصویر شکلات با بسته بندی قرمز آن را به فکر متبادر می نماید. اگر به رانی اشاره کنید، ممکن است تصویر آبی را به یاد آورید.

طی سالیان زیادی شرکتها بر چگونگی تأثیر رنگ بر تصمیم خرید تحقیق نموده اند. صورتی، زیبایی و حساسیت، مشکی، قدرت و استقامت و غیره را بیان می نماید. رنگ انتخابی یک شرکت برای بسته بندی بر تصمیم مشتری برای خرید تأثیر می گذارد و معمولا زمانی که مشتری با علاقه محصول را به خاطر سپرده باشد، مجددا آن را خریداری خواهد نمود.

3- از بسته بندی محصولات تان به اسم ابزاری برای بازاریابی بهره ببرید. لوگو و آرم شرکت خود را در قسمت جلو و مرکز بسته بندی قرار دهید، این امر یاری می نماید مشتری شما را به خاطر بسپارد.

4- با تکرار طرحی ثابت در فکر مشتری حک شوید.

برای چند لحظه به نشان های تجاری مورد علاقه خود فکر کنید. همگی یک وجه مشترک دارند. به یاد ماندنی. با گذشت دهه ها، نشانهای تجاری مانند: کوکاکولا تغییرات کمی در بسته بندی خود اعمال نموده و به طرح اصلی وفادار مانده اند. به یاد داشته باشید که مارکهای شناخته شده هیچ چیز را نباید تغییر دهند، بسیاری از مارکهای مشهوری که آرم، رنگ یا بسته بندی خود را تغییر داده اند واکنش هایی از سمت خریداران بعد از تغییرات عظیم دریافت نموده اند.

بیشتر بخوانید : 100 ایده خلاقانه و مجذوب کننده بسته بندی 2021

اهمیت بسته بندی محصول در بازاریابی

در جهانی آشپزی اصطلاحی هست که می گوید،مردم با چشم هایشان غذا می خورند. ظاهر زیبای غذا نه تنها میل افراد به غذا را بالا می برد، بلکه باعث میگردد غذا خوشمزه تر به نظر برسد. در بازاریابی هم بسته بندی محصول بسیار حائز اهمیت است. یک ارائه به یادماندنی تأثیر زیادی بر احساسات داشته و باعث بازگشت دوباره مشتریان می گردد.

وقتی به بسته بندی محصول فکر می کنید، به همان مقدار که به احساس برخواسته از محصول تمرکز می کنید به کاربری راحت محصول (آیا به آسانی باز می گردد؟) یا به عامل انگیزاننده (آیا به مقدار کافی خیره کننده هست؟) یا به راحتی انبار کردن محصول بسته به هدف آن هم تمرکز کنید. تمامی عوامل گفته شده با درصد اهمیت متفاوت، با مطلوبیت ایجاد شده برای مشتری در ارتباط هستند.

یکی دیگر از اصلی ترین مواردی که در بسته بندی محصولات باید مد نظر قرار دهیم این است که بسته بندی حفظ سلامت و ظاهر محصول را تأمین نماید. برای مثال، سامانه تحویل یک محصول غذایی قسمتی از فرآیند بسته بندی هم هست. بسته بندی کالا باید به مقدار کافی مقاوم باشد تا در طول انتقال و نگهداری در خانه افراد، چه در قفسه ها و چه در فریزر، سالم باقی بماند.

انتخاب کاغذ، پلاستیک، آلومینیوم و سایر مواد اهمیت بالایی دارد زیرا محصول برای فروش بالاتر نیازمند ظاهری بهتر می باشد. نباید اهمیت بسته بندی در فروش را دست کم گرفت. ادغام فرم و کاربرد در طراحی بسته بندی زیبای کالا منجر به وسوسه مشتری به خرید کالا و تکرار آن خرید می گردد. بخشی از این فرآیند به این نیت انجام می پذیرد که خریدار نه تنها کالا را خریداری نماید بلکه آن را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهد. آنچه گفته شد تنها بخشی از مقدار اهمیت توجه به بسته بندی است. کسب و کارها چنانچه در پی کسب سود بیشتر هستند باید با دقت بیشتری بسته بندی محصولاتشان را رصد کنند.

منبع: مجله چاپخونه

به "اهمیت بسته بندی محصول در بازاریابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت بسته بندی محصول در بازاریابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید