احتیاج و خواست مردم برای ساخت کتابخانه مورد توجه ویژه قرار گیرد

به گزارش وبلاگ سال آرامش، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، چهارمین پیش نشست مجازی با موضوع خدمات بازاریابی در کتابخانه های عمومی، چگونگی برقراری ارتباط و نحوه ارائه خدمت با سخنرانی کاترینا ایسبرگ، مدیر کتابخانه های شهر هلسینبورگ و عضو هیأت مدیره سابق ایفلا و با حضور لیلی سیفی دبیرعلمی همایش و به میزبانی شهر شیراز برگزار گردید.

احتیاج و خواست مردم برای ساخت کتابخانه مورد توجه ویژه قرار گیرد

دبیر علمی همایش در ایتدای این نشست با اشاره به نزدیک شدن مهلت ارسال مقالات توضیح داد: مهلت ارسال مقالات تمام متن تا 30 بهمن بود که قرار است مقالات داوری شده و منتخب در ویژه نامه طراحی و توسعه خدمات در فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی چاپ گردد.

لیلی سیفی با اشاره به محورهای همایش اعلام کرد: یکی از محورهای همایش، تبلیغات و بازاریابی خدمات است که به همین دلیل، این نشست با سخنرانی کاترینا ایسبرگ، مدیر کتابخانه های شهر هلسینبورگ و عضو هیأت مدیره سابق ایفلا با موضوع خدمات بازاریابی در کتابخانه های عمومی، چگونگی برقراری ارتباط و نحوه ارائه خدمت برگزار شده است.

کاترینا ایسبرگ در این نشست با بیان اینکه کمپین بازاریابی در کتابخانه ها، کتابخانه شهر هلسینبورگ، فرایند مشارکت، آینده کتابخانه ها و احتیاجهای آنها محورهای این نشست خواهد بود، مطرح کرد: کتابخانه هلسینبورگ شامل کتابخانه اصلی، کتابخانه دیجیتال، کتابخانه سیار و نه شاخه فرعی است و در پنج بخش خواندن، جستجو، دیجیتال/دیداری شنیداری، دیدار و پشتیبانی سازماندهی شده است. این کتابخانه به شکل همکاری با یازده شهر شمال غرب اسکاندیناوی فعالیت می نماید.

وی با اشاره به افزایش جمعیت شهر مطرح کرد: به علت اینکه جمعیت شهر در حال افزایش است، باید فعالیت های خلاقانه تری به کار گرفته گردد تا بتوان به احتیاجهای مردم پاسخ داد. برای اینکه این امر محقق گردد طرح رفاهی برای تمام شهروندان طراحی شده است.

ایسبرگ با اشاره به مأموریت کتابخانه هلسینبورگ تأکید کرد: مأموریت کتابخانه این است که اجازه و امکان دسترسی آزاد به علم و دانش را برای تمام افراد فراهم کند تا تمام افراد در مکان های مختلف از جمله محل کار بتوانند مطالعه نمایند و از خدمات دیجیتال استفاده نمایند و حس امنیت را به تمام اعضا انتقال دهند.

مدیر کتابخانه هلسینبورگ مطرح کرد: این کتابخانه به اعضای خود امکان می دهد به مهارت ها و تمامی امکانات دسترسی داشته باشند. طرحی با عنوان مرا در کتابخانه دیدار کن برای بازاریابی از سال 2013 در کتابخانه آغاز به کار نموده است. در این طرح از پوستر شخصیت ها استفاده شد. این شخصیت ها می توانند واقعی یا تخیلی باشند که بتوانند احساسی را در درون مخاطبان ایجاد نمایند که به این بازار گرایش پیدا نمایند.

عضو هیأت مدیره سابق ایفلا در ادامه گفت: اهداف این کمپین، ایجاد آگاهی و دانش عمومی در افرادی است که به کتابخانه مراجعه می نمایند و از این طریق می توانند ارتباط و مهارت های اجتماعی خود را ارتقا دهند. بعلاوه طی برنامه ریزی هایی که داشته دسترسی رایگان را به مخاطبان داده تا مطالعه نمایند و بتوانند همدیگر را در فضای اجتماعی محبت آمیز و مجذوب کننده دیدار نمایند.

وی به گروه هدف این طرح اشاره نمود و گفت: شهروندان هلسینبرگ، گردشگران و به طور کلی کسانی که به کتابخانه و کتابخوانی علاقه دارند گروه هدف هستند. در پیغام ارتباطی این طرح از تصاویری استفاده شده که عموم مردم بتوانند با آن ارتباط خوبی بگیرند. نگاه این طرح از بیرون به داخل کتابخانه است در واقع این طرح خارج از کتابخانه آغاز شده و سعی نموده تبلیغات خود را در فضای بیرون کتابخانه انجام دهد و افراد را به داخل کتابخانه جذب کند.

ایسبرگ به راه های تبلیغ این کمپین اشاره نمود و اعلام کرد: استفاده از عکس های کتابداران در بروشورهای تبلیغاتی، طراحی نمادی گرافیکی که از این نماد برای بیان ایده و طرح برای بازاریابی استفاده می گردد و بخشی از خدمات از جمله خدمات الکترونیکی، کتاب و شعار این طرح در این سمبل قرار داده شده است. این نماد در جاهای مختلفی از جمله کتابخانه سیار استفاده شده و کتابداران در مناسبت های مختلف از جمله کریسمس بین مردم رفته و خدمات کتابخانه را تبلیغ می نمایند.

کاترینا ایسبرگ ادامه داد: در سال 2018 راستا متفاوتی برای تبلیغات و بازاریابی پیش گرفته شد و به علت استفاده زیاد شهروندان سوئد از دوچرخه، کاورهایی با شعار طرح بر روی جایگاه دوچرخه ها نصب شد. علاوه بر این چهار فیلم کوتاه تبلیغاتی برای انتشار در شبکه های اجتماعی ساخته و از بروشورهای تبلیغاتی استفاده شد.

این مدیر کتابخانه استفاده از ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اینستاگرام و ...، بهره گیری از خدمات حمل ونقل عمومی مثل اتوبوس، قطار، طراحی بروشورها و تبلیغ در روزنامه های محلی را از جمله راه های بازاریابی این طرح برشمرد.

ایسبرگ ضمن اشاره به تبلیغ طرح در داخل کتابخانه مطرح کرد: در داخل کتابخانه نیز مشخصات کتاب ها به صورت گرافیکی تهیه شد تا با استفاده از این نمادهای گرافیکی، کتاب ها در داخل و خارج کتابخانه معرفی شوند. قوانین کتابخانه نیز در جهت ارتباط مثبت تهیه شد، این قوانین به شکلی تشویق نماینده نوشته شده اند که باعث می شوند افراد بیشتری به مجموعه کتابخانه علاقه پیدا نمایند. برچسب هایی بر روی کف کتابخانه نصب شد که راهنمای مراجعه نمایندگان به بخش های مختلف کتابخانه است. استفاده از دوچرخه کتابخانه و لباس هایی که نماد کتابخانه روی آن چاپ شده است نیز از دیگر راه های تبلیغ و بازاریابی در این طرح است.

وی ضمن اشاره به شرایط آینده کتابخانه ها توضیح داد: ساخت کتابخانه بزرگتر، برگزاری کارگاه های مختلف، خدمات نو، بحث هایی در جهت رفع کردن احتیاج کاربران و... تا سال 2026 تهیه، تدوین و برنامه ریزی شده است. بعلاوه وب سایتی طراحی شده که کاربران می توانند احتیاجهای خود را مطرح و از آن استفاده نمایند.

ایسبرگ تأکید کرد: ما بر اساس فهرست احتیاجهای افراد و شهروندان، برنامه های خود را اجرا می کنیم ولی با همه کوشش ها هنوز بسیاری از مردم هستند که از خدمات ما بی اطلاعند که باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم. سعی ما فقط افزایش منابع و یا افزایش فضای کتابخانه نیست بلکه به ایجاد کتابخانه ها بر اساس احتیاج و خواسته مردم می پردازیم چرا که می خواهیم بدانیم در آینده احتیاج افراد چه خواهدبود و به توسعه، رشد و افزایش مهارت های آنها برای آینده یاری کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "احتیاج و خواست مردم برای ساخت کتابخانه مورد توجه ویژه قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج و خواست مردم برای ساخت کتابخانه مورد توجه ویژه قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید