عدالت در صدر هدف های اولیه همه بعثت های الهی است

به گزارش وبلاگ سال آرامش، رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل های مالی گفت: در اندیشه اسلامی، عدالت در صدر هدف های اولیه همه بعثت های الهی است.

عدالت در صدر هدف های اولیه همه بعثت های الهی است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ سال آرامش به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیدمهدی زریباف در نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت برخط برگزار گردید، به تشریح دیدگاه هایش در مورد نظریه عدالت ولایی و مکتب طراحی نظام عادلانه پرداخت.

وی گفت: در اندیشه اسلامی، عدالت در صدر هدف های اولیه همه بعثت های الهی است و عدل، اصیل ترین اصل تکوینی و تشریعی و گسترده ترین ارزش الهی و انسانی است؛ برای اقامه عدل و عینیت بخشی به عدالت در ابعاد فردی و اجتماعی ضروری است مبنای محکم و حجت آوری از مفهوم و ماهیت عدالت و چگونگی اقامه آن ارائه کرد که بتواند مبنای عمل مردم به ویژه مسلمان و مؤمنان قرار گیرد. انگیزه فطری مردم، برقراری عدل است و این انگیزه درونی با پیوند ولایت بین مردم و امام عادل به انگیزه و اراده جمعی تبدیل می شود. به دلیل این رابطه مستحکم ولایت با اقامه عدل، نظریه عدالت در این مقاله به عدالت ولایی متصف شده است و می توان گفت پایه تمدن اسلامی، نظریه عدالت ولایی است. هدف از این مقاله، ارائه این نظریه و روش طراحی نظام عادلانه در ده گام است.

رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل های مالی ادامه داد: برای اقامه و برقراری عدل ضرورت دارد که سه ساحت عدالت را از هم تفکیک کرد: عدل به مثابه فضیلت اخلاقی انسان، عدل به مثابه روش تعاملات اجتماعی و عدل به مثابه جبران حقوق از دست رفته. برای آنالیز اثربخشی روش طراحی نظام عادلانه، گام های مطرح شده با ارائه دو مثال قاعده جریمه عادلانه سرعت غیرمجاز و دستمزد عادلانه تبیین و در نشست های خبرگان مورد تایید نهاده شد. برای اقامه عدل و عینیت بخشی به عدالت در ابعاد فردی و اجتماعی ضروری است مبنای محکم و حجت آوری از مفهوم و ماهیت عدالت و چگونگی اقامه آن ارائه کرد که بتواند مبنای عمل مردم به ویژه مسلمان و مؤمنان قرار گیرد. هدف از این مقاله، ارائه نظریه عدالت ولایی و روش طراحی نظام عادلانه در ده گام است.

زریباف اضافه نمود: عدل طراحی چگونگی حرکت مؤمنانه است. ورودی طراحی عادلانه در محور ثابت، حق است که شامل ذی حقان و حقوق و تکالیف آنها می شود. در اندیشه اسلامی، حق و حقوق توسط رب مشخص می شوند و به وسیله سیره و روایات پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) دراختیار طراح قرار می گیرد، بنابراین طراحی باید به گونه ای انجام شود که حقوق و تکالیف ذی حقان به طور کامل در نظر گرفته شود که نتیجه آن باید رضایت عموم مردم باشد. در محور متغیر، ورودی طراحی عادلانه، شناخت از مقتضیات زمان است و نتیجه آن باید قابل اجرا باشد.

وی در آنالیز های صورت گرفته، مرتبط ترین قاعده با موضوع، قاعده لاضرر و لاضرار فی الاسلام است. معنای آن این است که در اسلام جایگاهی برای زیان رساندن به کسی نیست و نیز اجازه نمی دهد کسی درصدد آزار و زیان دیگری باشد. فرق میان ضَرَر و ضِرار در آن است که ضرر به معنای زیان زدن است که تحقق آن را می رساند. ولی ضرار به معنای درصدد زیان رساندن برآمدن است که تحقق آن را نمی رساند، از این رو، حضرت رسول(ص) به سَمَره فرمود: انت رجل مضّار ، یعنی تو کسی هستی که در صدد آزار و زیان رساندن به دیگران می باشی. در اسلام هیچ گونه حکم ضَرَری که موجب زیان شود، جعل نشده؛ پس هرگونه تکلیفی که زیان آور باشد اساساً در شریعت اسلام برداشته شده است و تطبیق آن بر مورد چنین است: حقّ تصرف مالک در مِلک خویش در صورتی مجاز است که موجب زیان دیگری نشود. در صورت زیان رساندن، این حق از او سلب می شود.

رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل های مالی در جمع بندی گفت: نظریه عدالت تبیین شده، سه ساحت عدل به مثابه فضیلت اخلاقی انسان، عدل به مثابه روش تعاملات اجتماعی و عدل به مثابه جبران حقوق از دست رفته را دربر می گیرد. برای کاربردی شدن این دسته بندی در حوزه اقامه عدل ضروری است که این سه ساحت را در نظام مسایل حوزه های مختلف سیاسی، مالی و اجتماعی به کار بست.

منبع: خبرگزاری فارس

به "عدالت در صدر هدف های اولیه همه بعثت های الهی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدالت در صدر هدف های اولیه همه بعثت های الهی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید