رود سزار، جاذبه طبیعی و دیدنی شهر دورود لرستان

به گزارش وبلاگ سال آرامش، استان لرستان یکی از استان های بسیار زیباست که طبیعت بکر آن و مکان های طبیعی این استان باعث شده است که نام و آوازه آن به عنوان استانی سرسبز و زیبا سر زبان ها باشد و هر ساله گردشگران زیادی به سمت آن جذب می شوند. شهر دورود یکی از زیباترین شهرهای این استان است و یکی از دیدنی های طبیعی این شهر رود سزار دورود است.

رود سزار، جاذبه طبیعی و دیدنی شهر دورود لرستان

رودخانه سزار یکی از رودخانه های دائمی و پرآب استان لرستان است. این رودخانه که سرشاخه اصلی رود دز در خوزستان است از منطقه ها کوهستانی الیگودرز، ازنا، دورود و بروجرد سرچشمه می گیرد. رودخانه سزار در طول مسیر خود از کنار راه آهن سراسری ایران عبور می نماید و و به سمت جنوب ایران سرازیر می گردد. به خاطر اینکه سه رودخانه به هم می رسند اصطلاحا به آن سزار (سه زار) گفته میگردد.

این رودخانه که گاهی به آن آب دز نیز می گویند، از شاخه های رودخانه دز است که خود رودخانه دز نیز شاخه ای از رودخانه کارون به شمار می رود و یکی از بزرگترین رودخانه های زیر حوضه کارون بزرگ در استان لرستان است.

رودخانه سزار از به هم پیوستن دو رودخانه ماربُره (که از به هم پیوستن آب های الیگودرز، دورود و ازنا تشکیل می گردد) و رودخانه تیره (که آب های گله رود، سراب سفید، کرتول و چند رود دیگر را دریافت می نماید) در شهر دورود تشکیل می گردد که از این محل تا ایستگاه تنگ پنج که با رودخانه بختیاری تلاقی می نماید سزار نامیده می گردد. این رودخانه در پایین دست (در استان خوزستان) رودخانه دز نامیده می گردد و سد بزرگ دز روی این رودخانه ساخته شده است.

رودخانه پر پیچ و خم سزار در میان نواحی بکر و زیبای زاگرس منظره ها بسیار جالبی را بوجود آورده است که جذابیت سرزمین لرستان را دوچندان می نماید. طول مسیر رودخانه سزار به انضمام رودخانه دز از بروجرد تا بند قیر 515 کیلومتر و شیب میانه آن 0.4 درصد است.

رودخانه سزار و شاخه های آن با ایجاد 45 مقطع عمده در تاقدیس های از نوع آهک سخت در واقع بزرگترین ناهنجاری رودخانه ای را در زاگرس تشکیل می دهد. این رودخانه دارای ماهیان فراوانی است که از نظر تنوع گونه ای نیز چشمگیر هستند. ماهیان رودخانه از ارزش مالی و اکولوژیکی بالایی برخوردار هستند. از این ماهیان می توان به گونه هایی از خانواده کفال ماهیان، ماهیان کف زی، کپور ماهیان و گربه ماهیان اشاره نمود.

آدرس: ایران، لرستان، دورود در مسیر راه آهن سراسری به سوی جنوب ایران

منبع: گردشبان

به "رود سزار، جاذبه طبیعی و دیدنی شهر دورود لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رود سزار، جاذبه طبیعی و دیدنی شهر دورود لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید