خبرنگاران استفاده انتخاباتی از کمبودهای میراث فرهنگی در مراغه

به گزارش وبلاگ سال آرامش، مراغه - خبرنگاران - بعضی کمبودها در حوزه میراث فرهنگی مراغه این روزها در شبکه های اجتماعی همگانی (وایرال) شده و نکته جالب توجه اینکه تعدادی از اصحاب رسانه نیز با وجود اینکه نسبت به شرایط تحریم و کرونا و محدودیت های ناشی از آن آگاهی دارند، به جای روشنگری، با این جریان انتخاباتی همسو شده اند.

خبرنگاران استفاده انتخاباتی از کمبودهای میراث فرهنگی در مراغه

در مورد اینکه یک اثر ملی همچون گنبد سرخ مراغه باید بیش از پیش مراقبت گردد، نگهبان داشته باشد یا درب چوبی شکسته آن در سریع ترین زمان بازسازی گردد، شکی نیست، اما از یک سو باید به محدودیت های منابع اقتصادی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز توجه گردد و از سوی دیگر نیز با نگاه نقادانه نسبت به مصرف خبرهای مربوط به این اثر تاریخی اقدام گردد، زیرا نخستین نقدها از شرایط این گنبد با اهداف انتخاباتی و از سوی نامزدهای احتاقتصادی انتخابات آینده شورای شهر مراغه در شبکه های اجتماعی و با تحریف اصل موضوع منتشر شد.

تحریف از آن جهت که خبر اصلی در حقیقت شکسته شدن درب چوبی این گنبد بود اما تفسیرها و تحلیل های انتخاباتی نیز با اصل موضوع درهم آمیخت و خبر به شکل دیگری انتشار یافت.

روشنگری در مورد محدودیت ها و راهکارها

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه پس از این حاشیه ها با انتقاد از مطالب شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه گنبد سرخ مراغه به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است، اینگونه شرح می دهد که محوطه گنبد سرخ به هیچ عنوان پاتوقی برای معتادان نیست لیکن نمی توان به دلیل نبود نگهبان دائمی از تردد این افراد جلوگیری کرد.

به گفته یعقوب طالبی، محوطه گنبد سرخ در منطقه آسیب پذیر شهری واقع شده و از این رو با فرماندهی انتظامی برای سرکشی مستمر و مقابله با تجمع معتادان متجاهر در این محوطه نیز مکاتبه شده است.

وی این را هم گفت که بر اساس تفاهم نامه مشترکی، شهرداری مراغه متعهد به نگهداری از محوطه گنبود سرخ است، اما با وجود اهتمام قابل توجه در رسیدگی به فضای سبز این اثر، تا به امروز برای نگهداری بهینه آن اقدامی انجام نشده است.

طالبی گفت: با توجه به محدودیت های بودجه ای و نیروی انسانی، امکانی برای استقرار نگهبان دائمی در این اثر وجود ندارد و برای برطرف این مشکل به مشارکت شهرداری یا بخش خصوصی نیازمندیم.

وی یادآوری کرد: همراهی و همکاری اهالی فهیم و همسایگان گنبد سرخ نیز در نگهداری مناسب تر و حفاظت بیشتر از این شاخصه هویتی مراغه، یاری شایانی خواهد نمود.

همه آنچه در شبکه اجتماعی منتشر می گردد، واقعیت نیست!

امروزه خبر موارد متعددی تحت عنوان واقعیت را به مخاطبان عرضه می نماید، اما کسانی که خبرها را پس از سنجش و با زاویه نگاه نقادانه مصرف می نمایند، می دانند که ممکن است همه این موارد واقعیت نباشد.

در واقع خبرسازی از جنس امروزی در شبکه های اجتماعی می تواند تبلیغ، اطلاع رسانی بد، تحریف یا نیمی از حقیقت باشد و به نظر می رسد محتوای مربوط به گنبد سرخ با سوگیری تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی شده است.

جالب است بدانید که حتی بر اساس تعریف وبستر از واژه تبلیغات نیز تفاوت چندانی میان تبلیغ و خبر وجود ندارد، زیرا هر دوی آنها خواسته یا ناخواسته دارای سوگیری می باشند، اما از آنجا که تبلیغات با بار معنایی منفی همراه است، هیچ رسانه و خبرنگاری قبول ندارد که خبرش جنبه تبلیغی دارد.

واقعیت ماجرا در مورد گنبد سرخ مراغه این است که درب چوبی این گنبد شکسته است و اداره میراث فرهنگی مراغه باید در سریع ترین زمان و بدون توجه به محدودیت های اقتصادی نسبت به بازسازی آن اقدام کند اما از آنجا که این روزها نقد و عظیمنمایی خریدار دارد، موضوع دیگری چون جمع شدن معتادان در این مکان تاریخی برجسته سازی شد.

وایرال چیست؟

وایرال به محتوایی گفته می گردد که به سرعت و بدون مرزبندی در شبکه های اجتماعی بازنشر شده و چون توسط عده زیادی دیده می گردد، برای تبلیغات و بازاریابی کاربرد مناسب تری دارد.

پایه این روش همان تبلیغات دهان به دهان است که به خاطر راضی بودن یک مشتری به بقیه نیز معرفی می گردد و دیگران به صورت رایگان شما را تبلیغ می نمایند.

اگر همین ویژگی را در کنار اشتیاق این روزهای کاربران فضای مجازی به انتقاد از شرایط موجود قرار دهیم، به سادگی درک خواهیم کرد که چرا نامزدهای انتخابات شورای ششم کوشش می نمایند با انتقاد و عظیم نمایی مسایل روز، در شبکه های اجتماعی حضور فعال تر و منتقدانه تری داشته باشند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران استفاده انتخاباتی از کمبودهای میراث فرهنگی در مراغه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استفاده انتخاباتی از کمبودهای میراث فرهنگی در مراغه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید