شمار قربانیان کووید 19 در آمریکا از مرز41 هزار نفر گذشت

به گزارش وبلاگ سال آرامش، ایالات متحده آمریکا به عنوان رکورددار بیشترین تعداد مبتلایان شناسایی شده به کووید-19، بیشترین تعداد جان باختگان ناشی از کرونا را هم با عبور از 41 هزار کشته، به خود اختصاص داد.

شمار قربانیان کووید 19 در آمریکا از مرز41 هزار نفر گذشت

اگرچه منابع رسانه ای آمریکا اعلام کرده اند دستگاه های اطلاعاتی این کشور در ابتدای سال جدید میلادی نسبت به شیوع این ویروس در آمریکا هشدار داده بودند اما رئیس جمهوری آمریکا که رشد اقتصادی و تداوم سیاست های یکجانبه خود علیه کشورهای دیگر همچون چین را در سرلوحه برنامه های انتخاباتی خود قرار داده بود، حاضر نشد توجه جدی به این مساله داشته باشد.

این در حالی است که در همان ایام برخی از اعضای کنگره از جمله رئیس کمیته اطلاعاتی سنا به فروش سهام خود اقدام کرده بود چرا که در سایه رانت اطلاعاتی پی برده بود که شرایط اقتصادی به زودی رو به وخامت خواهد گذاشت.

با این حال، هیچ یک از جمهوریخواهان سنا حاضر نشدند در آن ایام از دونالد ترامپ بخواهند اقدام جدی و پیشگیرانه ای انجام دهد، هرچند ترامپ در دفاع از عملکرد خود مدعی شده است در اوایل سال جدید میلادی، ورود مسافران از چین را ممنوع کرده است.

گسترش سریع کرونا به گونه ای رقم خورد که خاتمه ترامپ تصمیم گرفت در یک نشست خبری حاضر شود و مایک پنس معاون اول خود را به عنوان مسئول کارگروه مبارزه با کرونا منصوب کند اما باز هم کوشید با ناچیز قلمداد کردن خطر کرونا، آن را نسبت به مرگ ومیر ناشی از آنفلوآنزا مقایسه کند.

ترامپ در 19 اسفندماه و سه ماه پس از انتشار ویروس کرونا در چین، در یادداشت توئیتری خود نوشت سالانه در آمریکا 70 هزار نفر بر اثر آنفلوانزا کشته می شوند، چرا جایی تعطیل نمی شود؟

اما در همان روز، بورس آمریکا به دلیل شیوع کووید-19 و اختلاف نفتی بین عربستان و روسیه، شاهد بدترین سقوط خود شد. تداوم سیر نزولی بورس، تاب ترامپ را به خاتمه رساند و ناچار به تسلیم در برابر این ویروس شد.

ایالت واشنگتن در ابتدا کانون این بیماری اعلام و به فاصله کمی، نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در نیویورک هم اعلام شد. همین مساله کافی بود تا ولوله ای در مهم ترین ایالت آمریکا شکل گیرد و در کمتر از یک هفته بخش زیادی از مدارس این ایالت تعطیل و به سرعت به کل ایالت تسری یافت و پس از آن هم قرنطینه مستولی شد.

در فاصله زمانی کمتر از سه ماه، تعداد مبتلایان به کووید-19 در آمریکا به طرز بی سابقه ای افزایش یافت؛ ظرفیت های بیمارستانی تکمیل شد، تجهیزات مورد نیاز وجود نداشت، فرمانداران از دولت فدرال درخواست دستگاه تنفسی، ماسک و لباس های محافظتی برای کارکنان بیمارستانی داشتند، اما ترامپ از زمان روی کار آمدن خود، تیم مشاوران پزشکی را برکنار کرده و انبارهای استراتژیک بهداشتی درمانی هم تهی شده بود.

از نظر ترامپ، انبارهای ذخایر استراتژیک نفتی در این برهه که قیمت نفت به شدت کاهش یافته است، مهم تر بود چرا که می شد با قیمت اندکی این منابع را کامل کرد.

فعالیت های انتخاباتی هم در سایه کرونا تعطیل شد اما ترامپ راه آن را حضور روزانه در نشست های خبری دانست. او به خوبی اطلاع داشت اگر حضور پررنگ در رسانه نداشته باشد، کمبودهای شدید بهداشتی درمانی، افزایش مرگ ومیر و بهره برداری رسانه های مخالف، طومار او را پیش از رسیدن به انتخابات در هم می پیچند.

او سعی کرد با ایجاد یک پروپاگاندای واقعی، نشان دهد اشراف کاملی بر شرایط حاکم بر این کشور دارد و می کوشد در همکاری کامل با فرمانداران اعم از جمهوریخواه و دموکرات، گسترش این بیماری را متوقف سازد.

ترامپ از یک عدد فرضی در این زمینه استفاده کرد. عددی که گفته می شد در صورتی که کشور در قرنطینه کامل قرار نگیرد و فاصله اجتماعی رعایت نشود، می تواند تعداد کشته های این بیماری را به میلیون ها نفر برساند.

او مبنای درستی کار خود را نرسیدن تعداد جان باختگان کرونا به این عدد دانست و پس از آنکه، متوجه شد ممکن است این رقم به 100 تا 200 هزار کاهش یابد، فرضیه دیگری را مطرح نمود تا این پیروزیت را به تیم و در راس آن به خود اختصاص دهد.

رئیس جمهوری آمریکا، این بار یک عدد مفروض دیگری را گفت و آن احتمال 60 هزار کشته در اثر کرونا بود. او با اصرار بر این عدد که 20 هزار نفر تا رسیدن به آن باقی است، تلاش دارد بگوید در سایه رهبری و هدایت او بوده است که تعداد جان باختگان حتی به 100 هزار نفر هم نرسید.

اصرار او بر داروی تایید نشده هیدروکسی کلروکوئین که یک داروی ضد مالاریا است و مصرف آن می تواند عوارض مرگ آوری هم داشته باشد، ره به جایی نبرد و خاتمه بر تمرکز بخش های دارویی کشور بر یافتن یک درمان موثر بر این بیماری خبر داد که مشخص نیست نتیجه آن چه زمانی خواهد بود.

اگرچه ترامپ و حامیان وی اصرار دارند تا بگویند دلیل رتبه نخست آمریکا در ابتلا به کرونا ناشی از حجم انبوه آزمایشی است که اجرا شده اما تا به امروز نگفته اند دلیل ناتوانی نجات بیماران و افزایش مرگ ومیر ناشی از این بیماری چیست.

ترامپ علاوه بر اینکه مرزهای کشورش را به روی پروازهای چین و اروپا بست و اینگونه شعار آمریکا اول خود را محقق ساخت، با بهره مندی از یک بسته حمایتی 2.2 تریلیون دلاری، کسری بودجه آمریکا را هم در رتبه نخست قرار داد و این مردم آمریکا و شاید نسل های بعدی هستند که باید با پرداخت اقتصادیات گزاف، این بدهی دولت را کاهش دهند.

او اکنون در تلاش است تا بسته حمایتی دیگری را هم از سد کنگره بگذراند تا به زعم خود به بنگاه های تجاری کوچک کمک کند، هرچند که هر دوی این بسته ها، در زد و بندهای سیاسی تهیه و تصویب می شود.

با همه اینها، ترامپ هنوز پیروز نشده است تا اقتصاد کشور را بازگشایی کند و در این راستا، تحریک طرفدارانش برای شکستن قرنطینه و همچنین شعله ور ساختن نزاع داخلی را یکی از راه های انحراف افکار از ناتوانی دولت خود می بیند.،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "شمار قربانیان کووید 19 در آمریکا از مرز41 هزار نفر گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمار قربانیان کووید 19 در آمریکا از مرز41 هزار نفر گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید